GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Mikaels Volvo 245 skapade rubriker i USA – kom tvåa i stor dragracetävling
Det går nog att påstå att få Volvo 245 är snabbare än Mikael Borggrens. I höstas var det många dragrace-fantaster som tappade hakan när han kom tvåa i den globalt kända tävlingen Hot rod drag week i USA.
– En kombi och Volvo – det tycker de i USA är helt vrickat. Bilarna vi tävlar mot är ju rena tävlingsbilar, säger Mikael Borggren.
Publicerad 28 november 2021 • Uppdaterad 3 december 2021

Kalmariten Mikael Borggren flyttade år 2017 till Detroit, USA, för att bo och jobba för Trelleborg Sealing Solution. Som ny i landet hade han ännu inte skaffat sig så många aktiviteter. Men då Mikael tidigare har ägnat sig åt tävlingsbilar i Sverige berättade en kompis om en tävling han borde spana in – Hot rod drag week.

– Jag tittade på eventet och det var en rätt stor grej. Jag funderade inte mer på det men polaren, Ola Torstensson från Borgholm, började prata om att man borde vara med i tävlingen, säger Mikael.

Där såddes ett frö som skulle vara grunden till de stora rubrikerna i amerikanska biltidningar några år senare.

Nästa gång Ola var över och hälsade på Mikael besökte de Las Vegas för en bilmässa.

– När vi skulle därifrån hittade vi en gammal Volvo 245 i San Diego. Vi köpte den och tänkte att det skulle vara kul med en road trip från västkusten till Detroit. Det var rätt jäkla långt kan man säga.

Foto: Privat

Efter många dygn kunde man till slut parkera bilen hemma i Detroit. Där fick bilen stå några månader – och fröet hade börjat gro.

– Jag blev till slut övertalad om att vi skulle börja köra dragrace med den här bilen.

I början av 2018 påbörjades arbetet med att bygga om Volvon till att nå lite högre hastigheter än standardmodellen. Kompisen Ola flög över för att hjälpa till att bygga på bilen och i september samma år var man med i sin första tävling. Då rymde den gamla Volvokarossen 1 000 hästkrafter och man lyckades till slut komma femma i sin klass som heter Modified power adder.

– Det var jäkligt kul. Det flyger in folk från hela världen till det här eventet och alla är helt galna. Då började tävlingsnerven att komma in och jag tänkte att det vore kul att slåss om förstaplatsen i klassen nästa år.

Foto: Privat

Men det skulle dröja ett par år innan Mikael fick flyga fram med sin Volvo längs tävlingsbanan igen. Nästa års tävling slutade nämligen i besvikelse då bilen gick sönder.

– Man var rätt sur där. Vi hade lagt ett års arbete och mycket pengar på att vara med och så var det en skitgrej som satte käppar i hjulet. Men det är så det funkar med det här eventet, allt måste stämma. Jag skulle nästan jämföra det med Ironman fast för bilar. Man bygger på bilen för att den även ska hålla ihop under den långa tävlingen.

Det är nämligen en väldigt speciell tävling. Deltagarna ska under fem dagar köra dragrace på fem banor. Man kör även med sina bilar, som egentligen är byggda för racing, på vägen mellan de olika banorna. Med sig har man ett släp med reservdelar och verktyg ifall något går sönder, för man får heller inte ta hjälp utifrån under tävlingsveckan. Totalt rör det sig om 45-50 mil varje dag, tills man till slut är tillbaka på den banan man startade på.

Foto: Privat

Det blev heller ingen tävling 2020 på grund av pandemin. Med all extra tid lyckades man finjustera bilen ytterligare till 2021 års tävling. Nu hade han 2 500 hästkrafter under huven.

– Vi visste om att vi var konkurrenskraftiga i klassen och målet var att vinna den. Sedan finns det en overalltävling, där alla bilar tävlar oavsett klass, men den tänkte vi inte på eftersom vi egentligen inte var i en av de snabbaste klasserna.

Det skulle visa sig att man inte bara skulle konkurrera om att vinna sin klass – utan även hela kalaset.

– Vi leder klassen rejält efter första dagen och då har vi ändå inte kört så fort som bilen kan gå. Dag två kör vi en runda som är helt ok, men vi är ändå långt före de andra i klassen. Dag tre började jag tänka: ”Shit, vi ligger ju topp tre i totalen mot de snabba bilarna.” Helt plötsligt var det inte intressant med vår klass längre, där ledde vi redan stort. Vi får försöka slåss med de snabbare klasserna i totalen istället.

Foto: Privat

Under tävlingsveckan lyckades Mikael och 245:an köra de cirka 400 meter långa banorna på sju sekunder och strax över. Men målet var att pressa ner tiden ytterligare.

– Vi ville köra sexsekundersrepor och vi var jättenära varje dag. Sista dagen var den en jäkla uppståndelse och cirkus. Bilen vi kör med ska inte gå så fort som den gör och i USA är de inte vana att se sådana här bilar. Vi var de enda i toppen som körde med baksäte till exempel.

Innan sista banan var man topp tre i totalen och Mikael började känna nervositeten smyga sig på.

– Man tror att allt ska gå sönder. Om man inte lyckas köra sista racet är allt kört, hela veckan förgäves.

Det hände bilen som låg tvåa. Den kraschade på sista banan och var ute ur tävlingen. För Mikael och 245:an blev utgången en annan.

– Vi lyckas till slut köra en sexsekundersrepa. Vi körde på 6,93 sekunder och jag tror vi var uppe i 327 kilometer i timmen. Det var lite av en lättnad. Jag kände direkt att det var en bra repa när jag körde över mållinjen.

Det betyder att Mikael vinner sin klass överlägset och hamnar på andraplats i totalrankingen med alla bilar och klasser inräknade. Det innebär även att han skriver in sig i historieböckerna.

– Ingen icke-amerikan har vunnit någon klass innan. Vi satte rekord med den snabbaste repan som körts i vår klass någonsin.

Foto: Privat

Topplaceringen har skapat både rubriker och fascination i USA. Nu siktar Mikael redan på fler tävlingar och nästa års tävling av Hot rod drag week.

– Det enda som kliar nu är att jag skulle vilja ha ett genomsnitt på sex sekunder på tävlingen, att komma ner på sex sekunder varje dag. Men det kommer att vara fruktansvärt svårt. Allting måste funka perfekt nästan varje dag. Bilen kommer att kunna gå lite fortare, men problemen är att vi har små däck. Vi är väldigt beroende av att banan är bra. Men nu har man blivit måltavla i klassen, nu ska alla jaga den här stackars Volvon.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.