GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nytt sätt att uppleva Kalmar – Partybiken har kommit till staden

Nu kommer Kalmarbor och turister ha möjlighet att uppleva staden på ett helt nytt och unikt sätt. Robert Rosén och Michael Andersson har tagit Partybiken till Kalmar.
– Vi bara sprudlar båda två, säger Robert Rosén.
Michael Andersson och Robert Rosén på plats på Stortorget för att premiärvisa  Partybiken för Kalmarborna.
Michael Andersson och Robert Rosén på plats på Stortorget för att premiärvisa Partybiken för Kalmarborna.
Foto: Linus Gunnarsson

Den 17 maj landade den ett ton tunga cykeln i Kalmar. KalmarPosten fick dagen efter en smygtitt på Partybiken som kommer att synas i staden i sommar så fort alla coronarestriktioner släppt. Företaget har ett gott samarbete med Kalmar kommun och Destination Kalmar och hoppas på fler samarbetspartners i framtiden.

– Vi tycker såklart att den är det coolaste som finns, säger Robert.

Robert Rosén visar upp cykeln dagen efter att den landat i Kalmar.
Robert Rosén visar upp cykeln dagen efter att den landat i Kalmar.
Foto: Linus Gunnarsson

Partybiken har tio stycken cykelsadlar med trampor och ytterligare fem platser längs bak på cykeln som kallas för avbytarbänken. För att få en så bekväm resa som möjligt rekommenderas det att man är ett gäng på minst sex personer som trampar.

Partybike är ingen ny företeelse ute i Europa. Den uppfanns 1997 i Nederländerna och har spridit sig till flertalet europeiska storstäder. I många länder är det en attraktion som kallas för beerbike, en ölcykel.

– Den kommer att vara bemannad med en chaufför och en värd som bland annat kommer att sälja läsk. Dock är alkohol totalförbjudet eftersom det är förbjudet att dricka på allmän plats i Sverige. Vi är båda busschaufförer och tycker inte att alkohol hör hemma i trafiken i alla fall. Vi vill göra det här till en svensk variant.

Partybiken är byggd i Prag och kostar omkring 200 000 kronor.
Partybiken är byggd i Prag och kostar omkring 200 000 kronor.
Foto: Linus Gunnarsson

Trots sin storlek och tyngd klassas Partybiken som en cykel. Den kommer upp i en hastighet av cirka 15 kilometer i timmen. En tur varar i ungefär en timme och har en bestämd rutt i Kalmar centrum, utmed vattnet och förbi Kalmars stolthet – slottet.

– Vi kommer att ha en lunchtur som vi tror kommer att bli den stora grejen, man har med sig medhavd lunch och trampar genom Kalmar. Sedan kan företag och föreningar boka turer där man kan ha möten och kombinera det med motion. Det kommer även att gå att boka privata turer.

– Under semesterperioden blir Partybiken en Shuttlebike där vi kör turer flera gånger om dagen mellan Kalmar och Stensö, säger Michael Andersson.

Idén att ta Partybiken till Kalmar föddes av Michael när han såg en i Prag för ett par år sedan. Michael bollade idén med Robert som inte var sen på att hoppa på en utmaning.

Cykeln är beklädd med ljusslingor under bänken och under taket.
Cykeln är beklädd med ljusslingor under bänken och under taket.
Foto: Linus Gunnarsson

– Jag är lite galen och gillar utmaningar så jag föll för det här. Jag tror vi är inne i rätt tid och att tajmingen är rätt. Vi tror och hoppas att Kalmarborna är redo för en sådan här grej. Det känns overkligt, vi har jobbat för det här så länge nu. Vi sprudlar båda två, men samtidigt är vi nervösa. Det är en kul men annorlunda utmaning.

– Förutom Partybiken har vi även investerat i en cykeltaxi, eller Cykellimo som vi kallar den, med plats för två passagerare som också ska köra runt i stan

– Vi tror att man behöver något sådant här efter det här året. Ha kul med oss och partybajka, eller vad säger man?

Foto: Linus Gunnarsson