unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

PT-Robin: ”Effektivt verktyg mot oro, stress, högt blodtryck och ångest”

Meditation är en vana som jag är evigt tacksam över att jag hittade. Det tog väldigt lång tid för mig att hitta en fast rutin, just eftersom att det är så svårt i början. Nu tränar jag nästan dagligen och jag förstår inte varför inte övningarna är mer allmängiltiga. För mig har det varit så effektivt, speciellt i brottningsmatchen med det moderna informationssamhället. Meditation är inte längre en esoterisk vana endast för buddhistmunkar. Dessa övningar har mycket forskning bakom sig, ger reliabla resultat och kan hjälpa dig att få ett starkare psyke.
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Meditation har visat sig vara ett effektivt verktyg mot oro, stress, högt blodtryck och ångest. Det finns hundratals olika tekniker och varje teknik kan ge en specifik fördel. Precis som att du kan träna olika rörelser och muskelgrupper på gymmet kan du träna olika mentala aspekter när du sitter ner och blundar. Det finns tekniker som ökar din kroppskännedom och det finns till och med tekniker som kan stärka din förmåga att känna positiva känslor. Meditation kan hjälpa vid beroende, dålig sömn och det är faktiskt en väldigt effektiv metod för smärthantering.

En vanlig missuppfattning kring meditation är att det är en samling avslappningsövningar. Meditation är i grund och botten mental träning, där avslappning är en positiv bieffekt. Avslappning och fokus går faktiskt hand i hand. Tänk på hur ditt sinnestillstånd är när du läser en riktigt spännande bok, spelar en match eller gör en utmanande uppgift på jobbet. Precis så är meditation när du gör det "rätt". Övningarna hjälper dig att vara lugn och avslappnad men samtidigt djupt fokuserad och närvarande på det som är framför dig just nu. För mig är det en superkraft!

Som sagt finns det en rad olika övningar du kan göra. En av dem går ut på att räkna dina andetag. Det du tränar på när du gör den här övningen är att vara fokuserad under en längre tid.

Testa gärna nästa gång du har en stund över!

1. Sätt en timer på fem minuter.

2. Sätt dig ner i en skön position och stäng dina ögon.

3. Räkna dina andetag.

4. Varje gång du börjar tänka på annat, blir distraherad eller kommer av dig så börjar du om räkningen från noll.

Övningen går egentligen ut på att du ska "komma på dig själv" när du är distraherad. Det sanna målet med övningen är alltså inte att du ska räkna högt och prestera. Utan snarare att du ska bli medveten om när du börjar dagdrömma. Varje gång du kommer på att du dagdrömmer och återvänder till andetaget så har du gjort en repetition!

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).