unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Robin Strelitz: PT-Robin om viktnedgång

Jag har varit försiktig med att skriva om viktnedgång. Det finns en oerhört tröttsam hets kring övervikt i min bransch. Alla behöver inte se ut som slimmade supermodeller och det är inte så farligt med några få kilo övervikt. Det viktigaste är hur du mår och hur du känner dig!
Foto: Mostphotos, Linus Gunnarsson
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Men det är faktiskt så att de flesta jag träffar på gymmet vill gå ner ett par kilo. Det är en helt naturlig önskan och jag hjälper gärna till med det. Genom åren så har jag hittat några knep som är effektiva utan att du behöver göra några större ändringar på ditt liv. Här kommer några stycken!

1. Ät din mat på mindre tallrikar. Viktnedgång behöver inte vara krångligare än att minska portionsstorlekarna.

2. Drick vatten. Skippa juice, mjölk, läsk och andra drycker i förmån till det enda du någonsin behöver dricka - h2o.

3. Ät frukt. Det är ingen som har blivit överviktig av att äta för mycket kiwi, banan, äpple och vattenmelon. Frukt är nyttigt och gott.

4. Eliminera dolda kaloribomber. Det är mat som har mycket kalorier men som inte bidrar med någon mättnad. Oftast fett. Minska steksmör, olivolja, kokosolja, salta nötter, grädde och färdiga såser.

5. Rör på dig. Vilken träningsform som bränner mest fett är en meningslös diskussion. Gör lite av varje och se framför allt till att göra någonting varje dag.

6. Sov mer och stressa mindre. En kropp i balans får en mycket mer effektiv matsmältning, muskeluppbyggning och fettförbränning.

7. Skippa frukosten, eller en annan måltid. I praktiken är det ingen större skillnad på att fasta och att skippa en måltid. Men gör du det konsekvent så får du i dig mindre kalorier. Var bara försiktig om du är en sån som lätt får cravings.

8. Ät mat med mycket substans och lite kalorier. Potatis, vitkål, kyckling och grönsaker är exempel på mat som fyller magen och gör dig mätt.

9. Använd en app eller ett program för att kontrollera ditt energiintag. Att räkna kalorier är inte konstigare än att göra en budget för sin ekonomi.

10. Ha tålamod. Kroppen gillar att gå ner i vikt i en långsam takt. Du har kanske byggt på en övervikt i flera år, förvänta dig då inte att bli av med den på några veckor.

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Läs mer