GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Robin Strelitz: PT-Robin: Var rädd om dina andningsorgan

Om du gör några grundläggande saker för din hälsa så beräknas du att leva tio år längre. Det är tio år mer av att träffa dina barnbarn och njuta av dina hobbys. Argumentet om att du inte bryr dig om hur länge du lever fungerar inte på mig. När du tar hand om din kropp mår du också väldigt mycket bättre i stunden.
Robin Strelitz
Publicerad 29 augusti 2021
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Vissa människor har inga problem att spendera mycket tid och pengar på sin bil. De köper den bästa oljan och så fort bilen låter konstigt undersöks motorn. Men när det kommer till kroppen så har de inga problem att fylla på med dålig olja och ignorera alla varningslampor som lyser rött.

Din kropp är det enda fordon du kommer att ha kvar hela livet. Varför kan du inte se på den som din finaste ägodel?

Om du vill leva tio år längre finns det fem grundläggande saker du kan fokusera på. När det gäller hälsa så ger en liten investering mycket avkastning. Små förändringar i varje kategori kan göra stor skillnad på sikt!

1. Var rädd om dina andningsorgan. Det finns tydliga kopplingar mellan dålig andningsmekanik och en sämre hälsa. Sämre andning kan bland annat leda till mer stress, lågt testosteron och sämre sömn.

2. Hitta en stabil kroppsvikt. Kroppen söker hela tiden efter en balans och när du går upp eller ner för mycket i vikt så mår inte kroppen bra.

3. Träna regelbundet. Det starkaste du kan göra för din hälsa är att träna regelbundet. Träning är den starkaste medicin vi har upptäckt!

4. Drick smartare. Välj alkohol omsorgsfullt, drick mycket vatten, plocka bort läsk och dålig juice. Vätska med mycket kalorier har visat sig vara en riktig hälsobov!

5. Ät mat som känns bra i magen. Det du äter är byggmaterial för din kropp och jag hoppas du väljer material med omtanke.

Tack för den här gången. Snart hittar ni mig på Träningsklubben i Kalmar, ett nytt typ av gym med fokus på gruppträning och gemenskap. Jag finns också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (traningsklubben_robin).

ROBIN STRELITZ ROBINSTRELITZ@GMAIL.COM