GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Så ska väntetiderna till 1177 bli kortare

Långa väntetider till 1177 vårdguiden via telefon har under en lång tid varit ett problem. På torsdagen godkände Regionstyrelsen en handlingsplan till förbättringar.
Publicerad 13 maj 2022
Foto: Mostphotos

Det finns flera orsaker till de långa väntetiderna. En orsak är samtal till 1177 som inte är sjukvårdsrådgivande, som exempelvis frågor om sjukintyg, att man söker tandläkare eller vill boka tid på hälsocentral. Dessa samtal kan bero på otydlig information om i vilket syfte man ska ringa till 1177 och att kopplingen mellan varumärkena 1177 vårdguiden på telefon och 1177.se. inte är glasklar. Dessutom anses dålig tillgänglighet i andra delar av vården bidra till fler samtal.

En möjlighet att minska väntetiderna är att använda sig av tekniska lösningar för att styra samtalen som inte är sjukvårdsrådgivande till rätt instans. Man ser även att det går att effektivisera arbetssättet genom att förtydliga mål och förväntningar när det gäller dokumentation och samtalslängd – utan att göra avkall på kvalitet och säkerhet.

Den senaste redovisningen för april visade att medelväntetiden var på 26,59 minuter. Sju procent av samtalen besvarades inom nio minuter.

Förbättringsarbetet ska redovisas inför regionstyrelsen löpande.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.