TV-stylisten synade Kalmarborna: ”Roligt att hjälpa till”

Såg du också Hedvig Andér på stan i dag? Då såg du helt rätt. Till vardags ser vi henne titt som tätt i SVT:s Go'kväll som stylist, i övrigt verkar hon som stilkonsult och kostymdesigner och föreläsare. Men vad gjorde hon i Kalmar?
Publicerad 21 oktober 2020 • Uppdaterad 22 oktober 2020
Foto: Wilhelm Nilsson

– I dag hjälper jag till på Björkegrens Optik, som ett smakråd kan man säga. Jag kommer att scanna av dem från topp till tå för att hitta den ”rätta” bågen. Min vision är att kunderna ska gå härifrån med rätt känsla, säger Hedvig Andér, som senast besökte staden för tre år sedan då hon stöttade en klädbutik.

Det är ingen slump att hon besöker just Björkegrens Optik denna dag. Så ofta hon kan åker runt bland landets optiker för att förmedla sin expertis när kunderna ska välja bågar.

– För ett antal år sedan besökte jag en optiker för att agera smakråd. Därefter har fler och fler optiker hört av sig om jag kan komma till dem. I går var jag i Helsingborg och i morgon ska jag till Stenungsund. Det är jätteroligt att få hjälpa kunderna, förklarar hon.

Ni som bär glasögon vet själva hur det brukar se ut. Man samlar på sig en hel rad med bågar, oftast i samma kulörer och modeller. Därefter blir det omöjligt att välja en båge som verkligen känns perfekt. Hedvig ger råd om vad du bör tänka på för att enklare välja rätt.

– De allra flesta fokuserar på ansiktet – se helheten. Titta på vad du brukar ha på dig och vilka färger du bär. Bär du mycket blått? Då fungerar blåa bågar alldeles utmärkt.

Vi alla känner till ”Sverigesyndromet” – folk vågar inte säga vad de tycker och tänker. Har du några tips till smakrådet?

– Förklara annorlunda så att mottagaren förstår. Det vill säg att man ska överbevisa varför en annan båge kan vara ett bättre alternativ. Glöm inte att förklara varför, berättar Hedvig Andér.

Wilhelm NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.