GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ulrika är Sms-livräddare: ”Ökat chansen att de ska överleva”

När Ulrika Jonsson och hennes familj var hemma och snickrade tjöt hennes telefon. Det var ett larm om ett plötsligt hjärtstopp i hennes närhet. Hon satte fart mot platsen för att kunna hjälpa till innan ambulans hinner fram.
Publicerad 18 oktober 2022
Ulrika JonssonSms-livräddare
Ulrika JonssonSms-livräddareFoto: Privat

Den 29 september var det ett år sedan Region Kalmar län anslöt sig till systemet Sms-livräddare där invånare som är utbildade i hjärt-lungräddning kallas till ett hjärtstopp via en app på mobilen. Införandet av tjänsten skedde i samarbete med SOS Alarm.

Nu, ett år senare, finns det 3 531 registrerade sms-livräddare i Kalmar län. En av dessa personer är Ulrika Jonsson som bor utanför Västervik.

– Jag är sjuksköterska och även HLR-instruktör. Det var därför jag valde att gå med. Även om jag inte är på jobbet skulle det kännas dumt om jag var hemma när någon fick ett hjärtstopp och inte ha kunnat hjälpa till, säger Ulrika.

Varje minut utan insats vid ett hjärtstopp minskar chansen till överlevnad med upp till 10 procent. Därför kan en frivillig livräddare som är i närheten vara skillnad på liv och död.

– Gör vi ingenting på ett hjärtstopp vet vi definitivt att patienten inte kommer att klara sig. Om man åtminstone gör kompressioner så har vi ökat chansen att de ska överleva.

Ulrika, som bor ute på glesbygden, fick tidigare i år ett larm när hon var hemma och snickrade med sin sambo och sina barn.

– Jag undrade vad det var för ljud som lät. Sedan såg jag att det var sms-livräddare-appen. Jag accepterade larmet direkt och jag fick guidning vart jag skulle. Här ute är det lite svårt att hitta, det finns inte direkt gatunamn. När jag kom fram var det en anhörig där och en till sms-livräddare som precis anlänt före mig. Då kunde vi hjälpas åt.

Appen visar den snabbaste vägen till den som drabbats av hjärtstopp.
Appen visar den snabbaste vägen till den som drabbats av hjärtstopp.Foto: Sms-livräddare

Eftersom hjärtstoppet skedde på glesbygden var Ulrikas och den andra sms-livräddarens insatser av stor vikt då det tar en stund innan ambulans och räddningstjänst anländer.

– Personalen från SOS Alarm var med oss i telefon och kunde rådge oss. Vi fick räkna kompressioner så de kunde höra takten. De berättade för oss att räddningstjänsten var på väg att anlända först med personal och hjärtstartare och att två ambulanser var på väg. De kunde sedan ta över med mer avancerad hjärt-lungräddning med hjärtstartare.

– Det kändes bra att jag hade appen och kunde hjälpa till. Nu var vi två sms-livräddare och det är bra att vara fler. Då kan man turas om med kompressioner, för man blir trött av att göra det. Jag tror att anhöriga är väldigt tacksamma att vi kom dit och hjälpte till.

Ulrika hoppas att fler personer som är utbildade inom hjärt-lungräddning ska anmäla sig som sms-livräddare.

– Har man gått en utbildning inom hjärt-lungräddning tycker jag man ska våga anmäla sig. Ju fler som anmäler sig och accepterar larm desto bättre. Man blir som ett team på platsen och man har SOS Alarm bakom sig som kan peppa och ge råd och vägledning under tiden. Man kan mer än man tror när man är i en sådan situation.

– Man ska inte känna sig tvingad till att bli sms-livräddare bara för att man kan hjärt-lungräddning. Men om jag hade stått hemma och det hade hänt något med min sambo och barnen var hemma hade jag uppskattat om någon kom och hjälpte till.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.