Kultur
Filmtipset

Härligt nördig och lågintensivt spännande spionhistoria

The Little Drummer Girl (Miniserie, TV4 Play)
Publicerad 18 oktober 2020
Detta är en recension i Kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
”Även när det gäller något så snårigt som att på lyckat sätt skildra konflikten mellan Israel och Palestina så skiner “The Little Drummer Girl”. Den väljer aldrig någon sida, utan porträtterar snarare tragiken i konfliktens oändliga cykel av våld, hämnd och lidande.” Viktor Jerner recenserar The Little Drummer Girl.
”Även när det gäller något så snårigt som att på lyckat sätt skildra konflikten mellan Israel och Palestina så skiner “The Little Drummer Girl”. Den väljer aldrig någon sida, utan porträtterar snarare tragiken i konfliktens oändliga cykel av våld, hämnd och lidande.” Viktor Jerner recenserar The Little Drummer Girl.Foto: C More Palm

Spionberättelser (och även mer specifikt adaptioner av John le Carrés bästsäljande romaner) har gjorts till döds i film- och tv-form vid det här laget. När ingen mindre än Park Chan-wook, den sydkoreanska filmguden bakom “Oldboy” (2003) och “The Handmaiden” (2016), tågar in i genren med något som präglas av så mycket finess och tyngd som “The Little Drummer Girl” (2018) är det dock svårt att klaga.

Storyn utspelar sig i slutet av 70-talet och kretsar kring Charmian "Charlie" Ross (Florence Pugh), en ung brittisk skådespelerska som tack vare sin autentiska talang och radikala vänstersympatier rekryteras av en grupp israeliska agenter för att skickas rakt in i lejonets gap. Planen är nämligen att hon ska anta rollen som en palestinsk terrorists förälskelse och därifrån infiltrera hela hans cell och dess snåriga nätverk. Operationen leds av den till synes kalla och beräknande Martin Kurtz (Michael Shannon) men Charlies väg in i spionlivet är den tystlåtne spionen tillika handledaren Gadi Becker (Alexander Skarsgård) som hon snabbt fattar tycke för.

Park Chan-wook har aldrig varit rädd för att grotta ner sig i detaljer eller forma narrativ som håller lägre tempo, vilket gör honom till det perfekta valet för det här John le Carré-materialet. I drygt 330 minuter bjuder han på ren och skär spioneri-porr där actionsekvenserna har dragits ner till absolut minimum till fördel för spionernas lika utsökta som nördiga hantverk. Om man likt mig är svag för spårningar, avlyssningar, kodknäckande, handstilsanalyser, smygfotografering, förhörsteknik och psykologisk krigsföring så kommer man inte bli besviken, den saken är säker.

Även när det gäller något så snårigt som att på lyckat sätt skildra konflikten mellan Israel och Palestina så skiner “The Little Drummer Girl”. Den väljer aldrig någon sida, utan porträtterar snarare tragiken i konfliktens oändliga cykel av våld, hämnd och lidande.

Israel framställs som en skalpell medan Palestina framställs som mer av en slägga, men hänsynslösheten och den blinda vreden finns i båda läger. Under åtta avsnitt läggs berättelsen fram på lika tålmodigt som ekonomiskt vis. Tempot är försiktigt, men inte en enda bildruta eller replik känns överflödig eller ointressant. Avsnitten går behagligt jämna steg kvalitetsmässigt fram tills den fullkomliga knockout-finalen med ett förkrossande starkt emotionellt klimax som gör att serien nosar på högsta betyg.

Viktor Jerner