unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Livsstilarrow-down
  3. Kultur & Nöjearrow-down
  4. Familjarrow-down
  5. Sport
  6. E-tidning
  7. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
Filmtipset

Sylvassa replikskiften och glödheta teman när Sorkin återvänder till rätten

The Trial of the Chicago 7 (Film, Netflix, premiär 16/10)
Viktor Jerner recenserar The Trial of the Chicago 7 som har premiär på Netflix i dag. ”Kombinationen av publikfriande underhållning i toppklass och ständigt aktuell tematik (polisvåld tycks återkomma i alla tider) placerar tryggt “The Trial of the Chicago 7” bland årets bästa filmer, om inte till och med i den absoluta toppen av den listan.”
Viktor Jerner recenserar The Trial of the Chicago 7 som har premiär på Netflix i dag. ”Kombinationen av publikfriande underhållning i toppklass och ständigt aktuell tematik (polisvåld tycks återkomma i alla tider) placerar tryggt “The Trial of the Chicago 7” bland årets bästa filmer, om inte till och med i den absoluta toppen av den listan.”
Foto: Netflix

Ingen är så vass på att få till riktigt snärtiga rättegångsskildringar som manusförfattaren (och nu även regissören) Aaron Sorkin. Tar man en kik i hans meritlista så hittar vi allt från Jack Nicholsons ikoniska “you can’t handle the truth!” i “A Few Good Men” (1992) till Mark Zuckerbergs många rättstvister i “The Social Network” (2010). Han ligger även bakom tv-serien “The West Wing” (1999-2006) och den gravt underskattade “Steve Jobs” (2015). Samtliga är kompetent regisserade men det som verkligen lyfter dem är den rakbladsvassa och laddade dialogen, signerad Sorkin. Sedan 2017 års “Molly’s Game” har han även börjat regissera sina egna manus och med “The Trial of the Chicago 7” (2020) bevisar han att det var en vettig idé.

Filmen skildrar en av de mest omskrivna och kända rättegångarna genom tiderna, när sju (eller till en början åtta) män år 1968 åtalades för konspiration och anstiftan till upplopp i samband med en stor demonstration mot det skenande Vietnamkriget. Samtliga var ledare för vitt skilda organisationer som hade antikrig-positionen gemensamt och begav sig till Chicago i samband med demokraternas nationalkonvent för att vädra sitt misstycke. Våldsamt tumult uppstod, och jakten på “de skyldiga” inleddes blixtsnabbt. Obegripligt nog åtalades de så kallade Chicago Seven som en sammansvetsad grupp med gemensamt ont uppsåt och intrikata planer, trots att de knappt kände varandra sedan tidigare. Åtalets uppenbart lösa grunder och den infekterade krigsfrågan gjorde att rättegången blev en mediacirkus av sällan skådat slag.

Sorkin ger samtliga av de åtalade en distinkt röst och skildrar deras kamp med empati och respekt, samtidigt som han inte är rädd för att skapa underhållande dramatik ur stoffet. Trots att filmens 129 minuter främst består av dialoger (övernaturligt bra sådana) är spänningen och intensiteten total rakt igenom. Giganter som Frank Langella, Michael Keaton och Mark Rylance gör ljuvliga roller men de som hanterar Sorkins meter allra bäst är Sasha Baron Cohen och Jeremy Strong. De storspelar som de älskvärda hippie-kämparna Abbie Hoffman och Jerry Rubin och det går inte annat än att njuta när de är i bild. Kombinationen av publikfriande underhållning i toppklass och ständigt aktuell tematik (polisvåld tycks återkomma i alla tider) placerar tryggt “The Trial of the Chicago 7” bland årets bästa filmer, om inte till och med i den absoluta toppen av den listan.