GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

Viktor Jerner: Lika mycket spännande bladvändare som förlagan

Viktor Jerner
Publicerad 5 november 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Shantaram, Apple TV+, nytt avsnitt varje fredag

Shantaram
ShantaramFoto: Apple TV+

Oavsett om man har läst Gregory David Roberts internationellt bästsäljande roman (2003) eller inte så skramlar nog titeln “Shantaram” omkring någonstans uppe i hjärnkontoret, så pass stor blev den när den kom. Varje bokhandel var totalt tapetserad med den och varje tidning skrev om den, så naturligtvis ville varje filmbolag adaptera den. Upprepade försök (exempelvis ett med Johnny Depp i huvudrollen) har gjorts genom åren men först nu har det lyckats, i storslaget serieformat.

Den helt otroliga berättelsen är delvis autobiografisk och handlar om hur Roberts (i serien spelad av Charlie Hunnam, mest känd från “Sons of Anarchy”), som då var både bankrånare och heroinmissbrukare, på 80-talet flydde från ett australienskt fängelse och tog sig till Bombay i jakten på en nystart. Det dröjde dock inte länge innan kriminella element satte klorna i honom även där.

Den ofta underskattade Hunnam är perfekt castad i huvudrollen men den största stjärnan här är helt klart skådeplatsen. 80-talets färgstarka och förtrollande Bombay har återskapats med hisnande detaljrikedom och det märks att Apple har öppnat plånboken rejält för den här serien. Samtliga tolv avsnitt har en svepande litterär känsla i sina frikostiga utsvävningar och inte ens när det blir onödigt smörigt går det att värja sig. Jag gillar också att den har fina “Casablanca”-vibbar, där romantisk noir mixas med kriminaldrama. Inte felfri, men likväl oemotståndlig.