GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

Mästerlig dramakomedi som rör sig i hämndens gråzoner

Publicerad 4 september 2021

Rättfärdighetens ryttare (Film, digital hyrfilm)

Foto: Nordisk film

Allt från Park Chan-wooks koreanska “vengeance trilogy” och Tarantino-mästerverk som “Kill Bill” (2003) och “Inglourious Basterds” (2009) till de mer actionbetonade “John Wick”-filmerna (2014, 2017, 2019) har gjort hämndfilmer till en bred och populär subgenre. Få kan värja sig mot en riktigt välberättad historia om en person som slår tillbaka mot sina förtryckare med biblisk kraft och når fram till någon form av “rättvisa” innan eftertexterna rullar. I de allra bästa filmerna om hämnd (exempelvis Chan-wooks “Oldboy” från 2003) finns det dock också en tydlig problematisering av hämndkonceptet, en ifrågasättning av dess kortsiktiga katarsis och en nyansering av det svartvita i det goda versus det onda.

Danska Anders Thomas Jensens drama “Rättfärdighetens ryttare” briljerar i de gråzonerna. Här möter vi den emotionellt och socialt avstängda soldaten Markus (Mads Mikkelsen) som tvingas tillbaka till sitt vardagsliv och sin dotter (Andrea Heick Gadeberg) när hans fru går bort i en explosion i tunnelbanan. Myndigheterna skriver av händelsen som en tragisk olycka men när de självutnämnda matematiksnillena Otto (Nikolaj Lie Kaas) och Lennart (Lars Brygmann) samt hackern Emmenthaler (Nicolas Bro) dyker upp vid Markus dörr får de honom på andra tankar. De är nämligen övertygade om att det var ett attentat, utfört av ett kriminellt motorcykelgäng. Den brokiga kvartetten slår ihop sina förmågor, tar klivet utanför lagen och bestämmer sig för att skipa rättvisa till varje pris.

Jensen, som även ligger bakom filmer som “I Kina käkar dom hundar” (1999) och “Blinkande lyktor” (2000), har en gudalik känsla för svart humor och kan ta de mörkaste av premisser och göra något lika drabbande som dråpligt av det. Även här lyckas han med det och hans frekventa vapendragare Mikkelsen (alltid övernaturligt bra när han är hemma i Danmark) och Lie Kaas är så stöpta i hans säregna stil och ton att det inte klingar falskt för ett ögonblick. Hjärtliga gapskratt varvas med tårar på ett helt organiskt sätt och hela filmen är en komplex moralisk knut. Actionscenerna är lika effektiva som de mer intima scenerna och det visuella hantverket är klanderfritt. De filmer ur årets utbud som överträffar denna pärla går att räkna på ena handens fingrar.

Viktor Jerner
Detta är en recension i kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.