Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

McQueens magnum opus är en filmgärning för historieböckerna

Small Axe (Fem filmer, SVT Play)
Foto: Amazon Prime/SVT Play

När Steve McQueen (den brittiska mästerregissören, inte den ikoniska skådespelaren) släpper en ny film står jag alltid först i kön. Han har genom åren bemästrat allt från slavdrama (2013 års “12 Years a Slave”) till kuppthriller (2018 års “Widows”) och jag har fullt förtroende för hans alltid lika givande filmskapande. Med ett riktigt turbulent år i bagaget känns det sannerligen lite som plåster på såren när McQueen släpper en filmantologi med hela fem(!) filmer. Det är onekligen nära att man blir religiös när en sån mirakulös gåva dimper ner från filmvärldens högre makter.

Filmerna är storymässigt helt fristående från varandra och kan ses i vilken ordning som helst, men de utspelar sig alla i områden kring London mellan 60- och 80-talet och riktar fokus mot den västindiska invandrarbefolkningen. Försök till integration och interkulturell gemenskap kolliderar våldsamt med engelsmännens oblyga rasism och frustrerande ovilja att vidga sina vyer. I “Mangrove” ser vi hur en restaurangägare (Shaun Parkes, bilden) går från ofrivillig kvartersfavorit till en frontfigur i kampen mot en förtryckande poliskår, i “Lovers Rock” blir en hemmafest en drömsk oas och i “Red, White and Blue” sätter Leroy Logan (John Boyega) hela sin familj på spel när han som svart man bestämmer sig för att förändra poliskåren inifrån. “Alex Wheatle” skildrar titelförfattaren (Sheyi Cole) och hans formativa tid i fängelse och “Education” konfronterar den lömska och mer dolda rasism som är ingjuten i skolans fundament.

Alla fem sträcker sig från fantastiska till mästerliga och den förstnämnda, “Mangrove”, tillhör enligt mig de bästa filmerna på den här sidan av millennieskiftet. Dess berättelse om passionerat motstånd mot uppenbara orättvisor och polisens brutalitet ligger helt rätt i tiden och slår till med full kraft. Ovan nämnda Shaun Parkes samt Letitia Wright och Malachi Kirby är dessutom enorma i sina roller. “Red, White and Blue” tacklar ett liknande ämne från en annan vinkel och är även den en total knockout på alla vis. Hela antologin präglas av McQueens fina balans mellan ett kärleksfullt porträtt av en underrepresenterad kultur (människorna, maten, kläderna, musiken och sederna) och de nästan bibliska prövningar den ställdes inför. Estetisk perfektion går hand i hand med inbjudande värme och ett stort bultande hjärta, vilket ger en monumental filmgärning som jag sent ska glömma.

Läs mer