GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

Passionen för skrivande präglar nya resan till Wes Andersons förtjusande värld

Publicerad 7 november 2021
Foto: 20th Century Fox Sverige

The French Dispatch (Film, bio)

Den som går runt och bär på minsta lilla gnutta av avsmak för Wes Andersons esoteriska och skruvade filmskapande kommer avsky “The French Dispatch”, hans minst publikfriande opus hittills. Andersons förkärlek för det knasigt förhöjda, skådespelarnas teatrala framtoning, berättelser inom berättelser och hans ständiga mixande av olika stilar och visuella grepp maxas högre än någonsin tidigare. Det kunde även sägas om hans näst senaste filmer “The Grand Budapest Hotel” (2014) och “Isle of Dogs” (2018), men här tas det ytterligare ett antal nivåer uppåt. För ett invigt fan, likt undertecknad, är det ren filmmagi.

Filmen är ett kärleksbrev till det legendariska kulturmagasinet The New Yorker och kretsar kring fiktiva The French Dispatch of the Liberty Kansas Evening Sun, ett amerikanskt magasin baserat i den lika fiktiva franska staden Ennui-sur-Blasé en bit utanför Paris. I de inledande scenerna står det klart att chefredaktören Arthur Howitzer Jr. (Bill Murray) har avlidit och filmen som sedan följer är en antalogi-skildring av några av artiklarna i det allra sista numret som ska publiceras innan den testamenterade nedläggningen. Vi får bland annat ta del av den cyklande reportern Herbsaint Sazeracs (Owen Wilson) observationer från området, grävande reportern J.K.L Berensens (Tilda Swinton) reportage om en fängslad konstnär (Benicio del Toro) och matjournalisten Roebuck Wrights (Jeffrey Wright) jakt på en mytomspunnen kock (Stephen Park).

En visuell fest utan motstycke är alltid att förvänta när perfektionisten Anderson gör film och ”The French Dispatch” är inget undantag. Det bjuds på både svartvitt och färgstarkt foto, både animation och live action, både storslagna tablåer och charmiga miniatyrer. Från första sekund till sista attackeras publiken av bildmässig överdådighet och briljans, till en sån fullmatad grad att det är svårt att hinna snappa upp allt. Under ytan bultar en passionerad kärlek för märkliga murvlar och det skrivna ordet som är omöjlig att motstå, särskilt för de som kan se sig själva i de excentriska figurerna. Utöver de ovan nämnda namnen hittas även Timothée Chalamet, Frances McDormand, Edward Norton, Léa Seydoux, Christoph Waltz, Adrien Brody och Willem Dafoe i den sanslösa rollistan. En filmupplevelse utöver det vanliga.

Viktor Jerner
Detta är en recension i Kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.