GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

Refn är sig lik – på gott och ont

Copenhagen Cowboy (Serie, Netflix)
Publicerad 14 januari 2023
Detta är en recension i Kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Foto: Magnus Nordenhof Jønck/Netflix
Foto: Magnus Nordenhof Jønck/Netflix

Neon i mängder, slow motion, långsamma panoreringar, utmanande tystnad, smutsig kriminalitet och brutalt våld. Den som har sett några av danska Nicolas Winding Refns tidigare verk (exempelvis “Drive”, “Only God Forgives” eller “Too Old to Die Young”) vet vilken typ av upplevelse som väntar i den lika stiliserade och ödesmättade “Copenhagen Cowboy”.

Dess sexdelade berättelse kretsar kring den enigmatiska unga kvinnan Miu (Angela Bundalovic), den senaste av Refns tysta men dödliga protagonister och en person som tycks ha övernaturliga lyckobringande krafter. Efter att ha blivit såld från person till person sedan sju års ålder bryter hon sig loss i seriens inledande skede och ger sig ut på en hämndodyssé i en ytterst förhöjd version av Köpenhamns undre värld.

I vanlig ordning när det gäller Refn så är det visuellt fulländad skapelse som serveras, med otaliga ambitiösa tablåer och hypnotiskt foto som överträffar det mesta i serieväg. Å andra sidan är storyn tunn, tempot krävande lågt och nihilismen kvävande, så för annat än invigda (dit undertecknad kan räknas) kan “Copenhagen Cowboy” visa sig vara en utmaning.

Viktor Jerner