GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

Sublim mix av romantik & kannibalskräck

Publicerad 26 november 2022
Detta är en recension i Kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Bild ur ”Bones and All”.
Bild ur ”Bones and All”.Foto: Warner Bros Pictures Sverige

Bones and All. Biopremiär 25/11. (Bio)

I allt från berättarstil till ton känns det som att filmerna “Call Me By Your Name” (2017) och “Suspiria” (2018) inte skulle kunna bli mer olika. Den förstnämnda är ett hjärtskärande romantiskt drama och den andra är en bloddrypande skräckfilm med mordiska häxor. Likväl kommer de från samma visionär till regissör, italienska Luca Guadagnino. Hans senaste film “Bones and All” (2022) känns lite som en kombination av de föregående två och även om det låter smått absurt så är det hans tredje fullträff i rad. Camille DeAngelis roman med samma namn adapteras med lika mycket visuell briljans som unik flärd.

Berättelsens mittpunkt är 18-åriga Maren (Taylor Russell), som lever ur en resväska tillsammans med sin pappa (André Holland). I filmens öppning blir det snabbt tydligt varför de tvingas flytta runt hela tiden, för Marens inbjudan till en avslappnad tjejkväll slutar med att hon biter av fingret på en nyfunnen vän. En effekt av att hon i hela sitt liv har plågats av en okontrollerbar hunger efter människokött. När hon träffar den några år äldre Lee (Timothée Chalamet, som slog igenom i “Call Me By Your Name”), även han en kannibal, och inser att hon inte är ensam får hon för första gången i sitt liv styrkan att rota i det förflutna i jakt på svar.

Guadagninos väver ihop något så groteskt som scener med bestialisk kannibalism (spänn fast säkerhetsbältet om du har nära till illamående) och en begynnande romans i gränslandet mellan ungdomen och vuxenlivet och resultatet är sublimt. Maren och Lee har en sorts Bonnie och Clyde-glans över sig och man kan inte annat än att känna med dem och fastna i deras förföriska grepp, trots allt det förkastliga och motbjudande de gör. Chalamet och Russell är så elektriska och trovärdiga att det är den finstämda tematiken om identitet, tillhörighet och villkorslös kärlek som man ser när man tittar på dem, även när de är dränkta i de blodiga resterna från deras senaste festmåltid.