Sylvasst och hjärtskärande om vänner som gör slut
The Banshees of Inisherin (Film, bio)
“Jag vill inte vara din vän längre”. Så enkelt men emotionellt brutalt förmedlas huvudtemat i Martin McDonaghs niofaldigt Oscarsnominerade nya film “The Banshees of Inisherin” (2022). Efter att ha porträtterat krisande yrkesmördare i “In Bruges” (2008), krisande manusförfattare (och psykopater) i “Seven Psychopaths” (2012) och krisande småstadsbor i “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” (2017) är det nu ett krisande radarpar som sätts under lupp.
McDonagh tar med oss till 1920-talets irländska landsbygd där den plötsligt eskalerande friktionen mellan vännerna Colm (Brendan Gleeson) och Pádraic (Colin Farrell) skapar svallvågor i de lokala kretsarna. Över en natt bestämmer sig nämligen Colm av oklara anledningar för att avsluta deras mångåriga vänskap, och deras dagar som oskiljaktiga pub-stammisar är över. Livsnjutaren Pádraic fylls av lika mycket sorg som obeveklig nyfikenhet kring Colms oväntade u-sväng i relationen. Frågetecknen kring uppbrottet växer snabbt mot ett våldsamt och föraktfullt håll med konsekvenser långt bortom de två huvudkaraktärerna.
McDonagh tar vad som på pappret känns som en väldigt småskalig berättelse och gör något ytterst storslaget av det. Denna sylvasst skrivna film täcker hela känslospektrat, från kärlek till hat och från lycka till sorg, med sällsynt finstämdhet. Separationer och skilsmässor är frekvent filmstoff så det är verkligen på tiden att vänskapens motsvarighet utforskas på det här sättet, tänkvärt och smärtsamt. Både Gleeson och Farrell är lysande i sina komplexa och välskrivna roller men det är Kerry Condon, i rollen som Pádraics belästa och drivna syster, som fullständigt stjäl hela filmen med sitt djup och sin sårbarhet.