GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Träffsäker mix av kolsvart humor och lekfullt ultravåld

Filmtipset • Publicerad 14 augusti 2021

The Suicide Squad (Film, bio)

Foto: Warner Bros. Sverige

De högerextrema konspirationsteoretiker som under 2018 grävde fram osmakliga sociala medie-inlägg som James Gunn (filmskaparen bakom de två “Guardians of the Galaxy”-filmerna i Marvel Cinematic Universe) skrev under sin tid som provokatör och satiriker trodde nog först att de hade vunnit.

Inläggen blev virala, skandalen blossade upp explosionsartat och Gunn fick snabbt sparken av Disney (som äger Marvel) under förarbetet med tredje “Guardians of the Galaxy”-filmen. Efter det utvecklades saker och ting inte riktigt som internetmobben förväntade, då en ångerfull Gunn till slut fick tillbaka Marvel-jobbet efter åtta månader i limbo. Innan dess såg Marvels största konkurrent Warner Brothers sin chans och fiskade upp Gunn och gav honom fria händer att ta sig an vilka karaktärer som helst i deras DC Comics-universum. Med tanke på att DC har legender som Batman, Superman och Wonder Woman i sin repertoar var det oväntat att valet föll på en fristående uppföljare till 2016 års flopp “Suicide Squad”.

Resultatet, “The Suicide Squad” (2021), talar dock sitt tydliga språk och passar Gunn som handen i handsken. Likt första filmen kretsar uppföljaren kring Task Force X, en brokig och dysfunktionell skara superskurkar som handplockas ur fängelset, får en bomb inopererad i hjärnbalken och skickas ut på omöjliga uppdrag. Om medlemmarna inte följer de order som stenhårda ledaren Amanda Waller (den alltid monumentala Viola Davis) gormar i deras hörsnäckor så klickar hon på en röd liten knapp som förvandlar deras huvuden till köttfärs. Den här gången inkluderar teamet den spritt språngande galna Harley Quinn (Margot Robbie), den vandrande vithajen King Shark (Sylvester Stallone), råttviskaren Ratcatcher (Daniela Melchior), prickskytten Bloodsport (Idris Elba), mammamördaren Polka-Dot Man (David Dastmalchian) och smygfascisten Peacemaker (John Cena).

Gunn, som tidigt i karriären gjorde provokativ gore-skräck, passar på att skruva upp ultravåldet, brutaliteten och den svarta humorn till max. Det är en skamlöst barnförbjuden film och det påminns man om i varje scen. Han tycks älska galenskaperna i förlagan och njuter av det bisarra i att det finns en karaktär som eliminerar sina fiender med färgglada (men livsfarliga) polkaprickar eller att filmens stora hot är en gigantisk monster-sjöstjärna(!) från rymden. Samtliga figurer i laguppställningen får riktigt minnesvärda ögonblick, till och med den återvändande barnvakten Rick Flag (Joel Kinnaman i högform). Humorn landar för det mesta helt rätt, actionscenerna är både vrålsnygga och kreativa och den emotionella kärnan i filmen, en grupp bortkastade outsiders som hittar sammanhang och syfte, trycker oväntat nog till rejält.

Välbehövligt nytt blod (hinkvis!) i superhjältegenren.

Viktor Jerner
Detta är en recension i kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.