GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

Tryggt traditionell riddarfilm med feministisk kärna

Publicerad 31 oktober 2021
Foto: 20th Century Fox Sverige

The Last Duel (Film, bio)

Med muskulösa 100 miljoner dollar i budget trots avsaknad av franchise-koppling eller popkulturell förlaga är “The Last Duel” en raritet i dagens superhjältetunga bioklimat. Den verklighetsbaserade storyn utspelar sig i 1300-talets Frankrike och kretsar kring fältherren Jean de Carrouges (Matt Damon) och hans fru Marguerite (Jodie Comer). När Jean återvänder hem efter en veckas resa berättar Marguerite att hon har blivit våldtagen av parets före detta vän, väpnaren Jacques le Gris (Adam Driver). Le Gris fasthåller att anklagelsen är falsk, så Carrouges bestämmer sig för att “låta gud avgöra” och utmanar honom i en duell till döden, den sista av sitt slag i Frankrikes historia.

Den nu 83 år gamla Ridley Scott regisserar filmen med makalös vigör och finstämdhet och det finns inga tvivel om att han ännu är lika vass som när han regisserade “Blade Runner” (1982) eller “Gladiator” (2000). Storslagna krigsscener vävs sömlöst ihop med spännande rättegångsdrama och en förkrossande historia om en modig kvinna som misstros av alla fraktioner av den patriarkala makten, väldigt passande i #MeToo-tider. Narrativet läggs fram i tre delar; först från Carrouges perspektiv, följt av le Gris och slutligen från Marguerites, ett grepp som fungerar fantastiskt bra och belyser dåtidens skruvade livsåskådningar och kvinnoförtryck.

Den sista delen, offrets sanning, är filmens tveklösa höjdpunkt och den alltid enastående Comer lyfter helheten med sin sårbarhet och glöd. Damon och Driver är pålitligt fantastiska och även Ben Affleck (som skrev filmens manus tillsammans med Damon och Nicole Holofcener) i rollen som härligt sliskig greve imponerar. Att se “The Last Duel” är att resa till en svunnen tid, både den historiska perioden men också de årtionden då påkostat vuxet filmskapande av det här slaget var vanligare. Det närmar sig en euforisk känsla att få se det utspela sig på vita duken.

Viktor Jerner
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.