Välriktad känga mot oetiska journalister

Likt den tidlösa klassikern "Network" (1976) är det här en skoningslös käftsmäll mot kommersialism inom journalistik och det förkastliga i hur mänsklighet prioriteras lägre än tittarsiffror.
Publicerad 28 november 2020
Detta är en recension i Kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Foto: Noble Entertainment

Nightcrawler (Digital hyrfilm)

Varken Paddy Chayefsky eller Sidney Lumet hade dock kunnat förutspå hur illa ställt det skulle bli i vår tid, för det är en lika vemodig som sann bild som målas upp av Dan Gilroy (manus, regi) i krutdurken “Nightcrawler” (2014).

Jake Gyllenhaals sociopatiska karaktär Lou Bloom (som han borde ha fått en helgjuten Oscar för), en driven "videojournalist" som jagar blåljus i Los Angeles-natten, representerar den moderna journalistikens giriga baksida. Tragedier och lidande har blivit en bästsäljande produkt och Bloom vet precis hur han ska använda det för egen vinning. "Nightcrawler" är i stort sett en perfekt film för mig och imponerar på alla plan. Den levererar också en rejäl tankeställare; vad är det egentligen jag tittar på, klickar på och läser?

Vad och vem är det jag gynnar?

Viktor Jerner