Så minskar butiken matsvinnet: ”Kunderna uppskattar det”
Willys i Nybro har i förebyggande syfte valt att börja sälja fyndlådor med prissänkta frukter och grönsaker som annars skulle ha slängts. Initiativet har blivit en succé och sedan fyndlådan lanserades i början av året och butiken har lyckats sälja över 2000 fyndlådor, vilket motsvarar cirka 5 ton frukt och grönt.
– Det har fungerat väldigt väl och kunderna uppskattar det väldigt mycket. De pratar väldigt gott om dem och att det är fina grejer. Vi har testat oss fram och blandar lite olika för att se vad kunderna vill ha. Vi försöker att ha ett tema-tänk där de kan vara frukter som passar ihop till en smoothie eller grönsaker för en gryta eller sallad. Hittills har vi knappt behövt sälja en enda låda, säger Kim Engdahl, butikschef på Willys Nybro.
Förutom fyndlådorna jobbar butiken med ett liknande koncept i hela butiken där varor som är på väg att gå ut säljs för rabatterat pris.
– Det är superviktigt att vi kan sälja det vi kan istället för att kassera maten. Det är klimatpåverkan rakt ner i våra avfallshinkar.