Succé för Björn och hans vänner i Draknästet: ”Bättre än jag kunde tro”
Björn driver företaget Sunsurf Solar tillsammans med sina bästa vänner Martin Örgård och Marc Montgomery. De träffade varandra under studietiden på Chalmers i Göteborg där de läste maskinteknik med master inom marin teknik.
Företagets affärsidé är flytande solceller som man kan placera på bevattningsdammar och andra vattenytor.
– Vi riktar oss primärt till lantbruk som tittar på solcellsanläggningar på åkermark, eller annan mark. Då kan man erbjuda det här alternativet där man inte tar någon mark i anspråk. Att anlägga solcellerna på vatten ger positiva effekter. Vattnet kyler solcellerna och de blir mer effektiva och man minskar även avdunstningen, säger Björn.
Nervösa, men pålästa, ställde sig vännerna framför de namnkunniga drakarna för att presentera sin idé. Draken Shervin Razani blev imponerad och ville vara med på framgångståget genom att investera i bolaget.
– Det gick jättebra. Vi trodde vi skulle få med Sara Wimmercranz också, men Shervin är suppertaggad och vi är jätteglada att han ville haka på. Nu blir det fullt fokus på att få ut vår teknik på marknaden och lägga ut anläggningar så att våra kunder och framtida partners kan känna och klämma på systemen. Sedan vill nå ut till hela Sverige, Norden och Europa. Målsättningen är inom 24 månader.
Det är full fart nu?
– Vi har en utmaning och vi gillar utmaningar.
Vad betyder det för er att få med Shervin på tåget?
– Framförallt så har han ett stort kontaktnät vi kan nyttja, både när vi letar partnerskap eller finansiering till anläggningen och skala upp mer kommersiellt.
– Sedan är det så att han har en jäkla kompetens bara på hur man driver bolag och vilka vägval man ska ta som vi kan dra nytta av. Han är också aktiv på Gotland med sina bolag, och det är en rejält stor marknad för bevattningsdammar.
Förutom att ni fick med Shervin, vad betyder er medverkan i programmet för er i framtiden tror du?
– För att nå ut till våra kunder och lantbruk tror jag det här är jätteviktigt. Det skulle ta många månader och år för att få samma typ av publicitet. Det är viktigt för att öppna dörrar och bygga kredibilitet. Vi har haft dialog med lite kunder som redan verkar ha sett att vi har varit med i programmet och vill ta ytterligare diskussioner och möten.
Nu väntas ännu mer pitchande av affärsidén och närmast är ett deltagande i en tävling.
– Vi har blivit antagna till en tävling som heter Startup 4 Climate som GodEl och Ellevio anordnar. Där ska vi pitcha igen men den gången för stora profiler inom energibranschen. Om man tror på oss och vår idé kan man gärna gå in och rösta på oss där.