113 13 föreslås få 15 miljoner för att behålla rimliga väntetider
Det nationella informationsnumret 113 13 har fått en kraftigt ökad belastning under rådande pandemi. Dit ringer du för att få information om större olyckor och kriser eller om du har allmänna frågor om coronaviruset, som inte handlar om sjukdomssymptom. Och det är det sistnämnda som ökat antalet samtal från strax över 10 000 under 2019 till nästan 700 000 förra året. I dagsläget får 113 13 mellan 2000 och 3000 samtal om dagen.
Med anledning av detta föreslås Sos Alarm, som ansvarar för tjänsten, få ett extraanslag på 15 miljoner kronor i ändringsbudgeten för 2021 som regeringen presenterade på tisdagen.
Pengarna beräknas kunna bekosta bland annat ett 15-tal nya arbetstillfällen, fler fysiska arbetsplatser och teknisk utrustning.
– Regeringens tillskott av medel ger oss möjlighet att fortsatta besvara allmänhetens frågor inom rimliga väntetider, skriver Maria Khorsand, vd på Sos Alarm, i ett pressmeddelande.