A-klass med volt
Det satt långt inne, men när biltillverkarna med hjälp av piska och morot väl kom igång med elektrifieringen på bred front så tog det fart ordentligt. Vissa accelererade snabbare än andra och hit hör definitivt Mercedes. Vi har provkört laddhybriden A250 e och är imponerade.
Spänningen stiger
Mercedes A-klass är inne på sitt tjugotredje år och när vi nu lägger beslag på den fjärde generationens laddhybrid så upplever vi en sällan skådad klassresa. Från botten efter kullerbyttan på Bromma flygplats 1997 till absoluta toppen 2020 med finesser lånade från lyxbrorsan S-klass. Hit hör bland annat MBUX (Mercedes-Benz User Experience), vilket innebär att du kan tala med din bil genom att säga de magiska orden ”Hej Mercedes”. Vips svarar din nyfunna elskling och med hjälp av artificiell intelligens lär bilen känna dig och dina rutiner på djupet. Eftersom vi plåtar med Frankfurts skyskrapor som effektfull bakgrund så frågar vi om stadens högsta byggnad. Svaret blir Commerzbank Tower med sina 56 våningar och 259 meter.
Dubbla personligheter
Under huven på nya A250 e så arbetar en fyra på 160 hästkrafter och bensinmaskinen har sällskap av en elmotor på 102. Totalt kan 218 hästar levereras till framhjulen via en åttaväxlad dubbelkopplingslåda och därmed har tysken en dubbelnatur som närmast påminner om Dr. Jekyll och Mr. Hyde. Noll till hundra rullar på kvicka 6,6 sekunder och toppfarten är 235 km/h. Å andra sidan kan du tack vare ett stort batteripaket på 15,6 kWh köra helt elektriskt i upp till sju mil. Paketeringen är närmast en delikatess - men smakar det så kostar det! Grundpriset börjar från 399 900 kronor och du kan räkna med en klimatbonus på 41 436. Därmed är vi nere på 358 464 kronor, vilket ändå är nästan hundratusen dyrare jämfört med vanliga A200. Mercedes nya laddhybrid är en stjärna, och vet om det.