GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

BESKEDET: Då kommer nya Krösatåg till länet

Under torsdagen fick kollektivtrafiknämnden information om den beräknade leveransplanen av de nya Krösatågen som Kalmar länstrafik beställt tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Jönköpings länstrafik och Blekingetrafiken. I början på 2026 levereras det första tågsättet till Kalmar länstrafik.
Publicerad 17 november 2022
Krösatåg.
Krösatåg.Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

Majoriteten av de befintliga Krösatågen som börjar nå slutet av sin livslängd kommer att ersättas av de nya fordonen. Det rör sig totalt om 20 elektriska tåg och åtta bimodala tåg, som kan drivas av både elmotor och förbränningsmotor. De sistnämnde kommer att användas på sträckor som inte är elektrifierade.

Kalmar länstrafik kommer att tilldelas fyra elektriska och åtta bimodala tåg. Tågen ska trafikera sträckorna Karlskrona-Emmaboda-Kalmar, Kalmar- Linköping och Västervik- Linköping. När samtliga tåg är levererade till början av 2027 kommer Kalmar länstrafiks trafik, buss och tåg, att drivas helt fossilfritt.

Krösatågen

De elektriska tågen kommer att få en topphastighet på 200 km/h, vara 76 meter lång med plats för totalt drygt 200 personer.

De bimodala tågen kommer ha en topphastighet på 140 km/h vid HVO100-drift och 200 km/h vid eldrift. De kommer att ha en längd på 68 meter och cirka 150 sittplatser.

Källa: Region Kalmar län

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.