Borgholm och Torsås satsar på digitala läromedel i samtliga ämnen
En undersökning från kunskaps- och läromedelsföretaget NE, Nationalencyklopedin, visar att varannan skola i Sverige (51 procent) inte har läromedel till samtliga elever. Skillnaderna är dessutom stora regionalt i landet.
Men två kommuner som satsat stort på läromedel är Borgholms kommun och Torsås kommun som lagom till skolstart köper in digitala läromedel från NE i samtliga ämnen i grundskolan. Satsningen innebär ett heltäckande kunskapsutbud med digitala läromedel, uppslagsverk och 20 000 utbildningsfilmer.
– Vi ser fram emot ett samarbete med NE och deras kunskapstjänster. Tjänster som vi hoppas att både elever och pedagoger kommer att bli nöjda med. Vi såg en möjlighet med digitala läromedel när vi gick över till att vara en 1 till 1-skola. En fråga som i första hand handlar om tillgänglighet och likvärdighet. Valet var ganska enkelt för oss och föll på NE, säger Emma Rooth, IKT-pedagog i Torsås kommun, i ett pressmeddelande.
– Vi har använt NE:s kunskapstjänster under många år och är nöjda med samarbetet. NE erbjuder även ett brett utbud inom digitala läromedel och när vi var i läget att komplettera i fler årskurser såg vi en möjlighet att använda NE i hela kommunen, vilket leder till en god likvärdighet, säger Emma Berggren, utvecklingsledare i Borgholms kommun, i pressmeddelandet.