Bris: Många barn ringde in om nedstämdhet i sommar
Under sommarlovet har Bris kuratorer haft 37 procent fler samtal med barn via chatt, mejl och telefon jämfört med förra sommarlovet, det meddelar Bris, Barnens rätt i samhället.
De inringande barnen har främst velat prata om nedstämdhet, familjen och familjekonflikter, att vara ung, vänner och att känna ångest.
– Det är lätt att bli bestört över den enorma samtalsökningen och det stora stödbehovet hos många barn just nu, samtidigt känns det bra att Bris har kunnat ge stöd åt så många barn och unga under den här ovanliga sommaren. Det är tack vare de gåvor och bidrag som Bris fått i år. Varje dag ser vi vilken viktig skillnad det gör för ett enskilt barn som behöver någon att prata med just nu att det finns ett enkelt sätt att få professionellt stöd, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare, i ett pressmeddelande.
I våras utökade Bris öppettiderna så att barn kan chatta och ringa till en kurator och inför sommaren stärkte man bemanningen ytterligare med anledning av den rådande coronapandemin.
I sommar har ovanliga många samtal, 1 av 5, handlat om nedstämdhet, jämfört med förra sommaren då motsvarande siffra var 1 av 10.
– Det är ett ovanligt tufft år för många. Det är viktigt att vuxna är uppmärksamma på hur barn i ens närhet mår just nu, att man frågar hur läget är och att vi visar att det finns trygga vuxna som kan ta emot det som ett barn har att berätta, och att det finns hjälp att få, säger Magnus Jägerskog.
Statistik
Siffrorna avser kurativa kontakter med barn och unga via chatt, mejl och telefon. Totalt handlar det om 5749 kontakter.
Periodjämförelsen är 13/6 – 14/8 under 2020 och 2019. Under sommaren 2020 har öppettiderna i chatt- och telefonstödet varit utökade med 15 timmar per vecka, jämfört med förra sommaren (motsvarar drygt 25 procent längre öppettider).
Samtalsstatistiken gäller hela landet och går ej att bryta ned på geografiska nivåer. Barn är alltid anonyma när de kontaktar Bris och det framgår inte var i landet de befinner sig.