Dyster statistik: Fler miste livet i vägtrafiken under 2022
Under 2022 omkom 220 personer och 15 437 personer skadades i vägtrafiken i Sverige, varav 1929 personer blev svårt skadade.
Tittar man på Kalmar län omkom 14 personer och 67 skadades svårt. Så många dödsfall har det inte varit i länet i trafikolyckor sedan 2009 då 16 personer förolyckades. Jämför man med 2021 var det 5 personer som omkom och 42 som skadades svårt.
Av de omkomna i vägtrafiken under 2022 var:
• 8 barn i åldern 0–15 år
• 80 personer var 65 år eller äldre
• 124 av de omkomna var skyddade (103 i personbil, 14 i lastbil, 2 i buss och 4 i A-traktor och en i övrigt fordon)
• 96 var oskyddade (30 motorcyklister, 20 cyklister, 4 el-sparkcyklister, 26 fotgängare, 11 mopedister och 5 övriga)
Dock visar siffrorna att antalet under 2022 är tio procent lägre jämfört med snittet för den senaste femårsperioden. Under de senaste fem åren 2017-2021 har i genomsnitt 242 personer omkommit per år.
Under pandemin var det färre personer som omkom i vägtrafiken. År 2020 omkom 204 personer och år 2021 omkom 210 personer. Året innan pandemin, år 2019, omkom 221 personer.
– Vi ser att utvecklingen av vägtrafikolyckor med dödlig utgång är tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Vi ser samma utveckling av trafikflöden, det vill säga antal fordon som kör på vägarna, där nivåerna ökat efter pandemin, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör, i ett pressutskick.
Statistiken visar att av bilisterna (personbil, buss eller lastbil) som omkom var 46 mötesolyckor och 36 singelolyckor. Av motorcyklisterna omkom 15 i singelolyckor.
– När det gäller olyckstyp så har singelolyckor minskat från att tidigare varit klart dominerande. Istället ökar mötesolyckorna i jämförelse med tidigare år. En annan olyckstyp som har ökat under 2022 är A-traktorolyckor, säger Jonas Bjelfvenstam.