unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Folkkära drycken har vuxit in i ny tappning

Glöggen har under en längre period varit traditionsenlig kring juletid. Men tider förändras och nu har glögg snarare blivit en höst- och vinterdryck. Dessutom har karaktärerna och komponenterna fått nya drag. Vad sägs om lite bubblor, exempelvis?
Foto: Wilhelm Nilsson

Vintern är här samtidigt som julen står runt hörnet, och det är är då som glöggen ställs fram på många bord. Glöggen förknippar vi gärna med julen. Faktum är att en del börjar mycket tidigare än så.

– Vi ser att glöggen är eftertraktad redan i slutet av september. Det har blivit en höst- och vinterdryck som inte är speciellt ”julig” längre, säger Mikael Wedin, butikschef på Systembolaget i Kalmar city.

Glöggen har förändrats med tiden. Under de sista två åren har den mousserande vinet krupit in i hemmen och tagits emot med öppna armar. Den nya glöggvarianten har ökat markant i försäljningssiffror och allt fler väljer numera ett glas mousserande framför en varm glögg även på julafton.

– Bubblor är festligt och vänder sig mer åt den yngre generationen. Jag tror att vi håller på att se ett generationsskifte där faktiskt. Men än så länge är den varma glöggen hetast bland kunderna, berättar Mikael.

Efter den klassiska vinglöggen och den mousserande, har den smaksatta glöggen fått ett starkt fäste i sortimentet. Mikael jämför den senare med mikrobryggeriernas ölproduktion, då man ofta experimenterar med smakerna. Det har i sin tur varit en inspirationskälla hos glöggleverantörerna, menar han.

– Framförallt är det saffransglöggen och de som har en höstig karaktär, åt pralinhållet, som blivit populär bland de smaksatta glöggen. Varför det har blivit så många olika smaker och varianter på glöggen tror jag är en förändring som har skett genom samhället i stort. Vi vill gärna vara våra egna och sätta egna traditioner, förklarar Mikael Wedin.

Men glögg med karakteristiska smaker är egentligen inget nytt. Blossa är en av leverantörerna som började med den smaksatta glöggen väldigt tidigt. År 2003 kom den första årgångsglöggen, och för varje år har det kommit en ny flaska av ett innehåll med en ny smak.

– Det är inte bara innehållet som lockar folk i dag. Flaskan gör också sitt. Många köper gärna flaskorna för att ha som samlarobjekt, menar butikschefen.

Årets årgångsglögg presenteras i en blå flaska med stjärnor och en signatur i guld. Innehållet ger en smak av inslag av ingefära, pomerans, kanel, örter och mynta. Myntan som utger både den större karaktären och namnet på glöggen, ”Myntathé”.

Eftersom vi ännu inte kan se in i framtiden, kan vi inte förutspå hur pass årets glögg står sig över en hel glöggsäsong Däremot kan vi ta oss bakåt i tiden och ta reda på hur de andra årgångarna ställs mot varandra. Det finns vissa som sticker ut mer än andra...

– Jag kan inte gå in exakt på försäljningssiffror. Men rent konkret finns det vissa årgångar som vi minns av olika skäl. Earl grey var en som inredningsfantasterna samlade på. Senare hade vi Limone som blev en av favoriterna, säger Caroline Grundström, senior brand manager på Altia Corporation.

Här är Blossas årgångsglögg som sticker ut:

2005: Hjortron var på en populär smak, och många kunde nog relatera till detta unika och svårfångade bär.

2015: Earl grey var en design som många älskade och inredningsfantasterna samlade på flaskan.

2016: Dalarna med Kurbits design var också en favorit med hallon- och nyponsmak.

2018: Italien lockade med både design och smak. Limoncello blev en av favoriterna.

Och här är alla årgångarna:

2003: Pomerans

2004: Vinteräpple

2005: Hjortron & armagnac

2006: Lingon & enbär

2007: Havtorn & kanel

2008: Blåbär

2009: Clementin

2010: Saffran

2011: Arabica

2012: Yuzu & ingefära

2013: Hallon & nypon

2014: Lavendel

2015: Earl grey

2016: Kråkbär

2017: Old Delhi med mango, chili och spiskummin

2018: Limoncello

2019: Passionsfrukt och hibiskusblomma

2020 Mynta och grönt te

Läs mer