Förslag: Slopa begränsad motoreffekt för elsparkcyklar
Transportstyrelsen har haft i uppdrag att se över regelverket kring eldrivna enpersonsfordon, och de förslag som nu läggs fram syftar till öka säkerheten både för de som kör elsparkcyklar och de som möter dessa ute i trafiken.
– Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, förklarar Transportstyrelsens utredare Pernilla Bremer i ett pressmeddelande.
Några av förslagen är:
Ta bort möjligheten att köra elsparkcykel på trottoar (med undantag för personer med fysisk funktionsnedsättning).
Ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsning 50 kilometer i timmen, om cyklisten är över 15 år, när det finns cykelbana.
Ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager.
Ett förslag, som vid en första anblick kan låta lite motsägelsefullt om det handlar om att öka trafiksäkerheten, är förslaget att ta bort nuvarande begränsning på 250 watt av motoreffekten för elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, förklarar varför detta kan leda till ökad säkerhet:
– Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul.