unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Livsstilarrow-down
  3. Kultur & Nöjearrow-down
  4. Familjarrow-down
  5. Sport
  6. E-tidning
  7. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Nytt vägmärke kan dyka upp – det betyder skylten

Ett nytt vägmärke är på väg att göra entré i landets städer. Det är en skylt som markerar att det blir cykelgata. Regeringen har beslutat om ändringar i vägmärkesförordningen och Transportstyrelsen har därför tagit fram nya vägmärken.

Det är nu möjligt för kommuner att reglera gator som cykelgator. Detta för att främja cykling och på sikt få fler att börja cykla.

– Cykelgator är tänkt att kunna anges på mindre lokalgator där många cyklar för att tydligare visa att just cykling är ett prioriterat transportsätt på den gatan framför exempelvis motorfordonstrafik, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Detta gäller på en cykelgata:

• Fordon får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
• Den högsta tillåtna hastigheten märks ut med vägmärke.
• Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
• En förare som kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
• En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.
• En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.

Om skylten blir aktuell i Kalmar återstår att se, men Robert Dahlström, chef på mobilitetsenheten i Kalmar kommun, ser en användning för skylten.

– Det låter som ett välkommet inslag och gör att vi kan skylta på ett bättre sätt. Generellt kan man säga att vi upplever att det finns ett behov av en uppdaterad skyltning. Vi upplever att det är lite konflikt mellan bilister och cyklister. Samtidigt kommer det innebära en utbildningsinsats, det räcker inte med att bara sätta upp en skylt, man måste informera om den också, säger Robert Dahlström.