Patient hade halssvullnad – fick inte remiss till akutsjukvården

Det tömdes ut var när tanden avlägsnades. Nu har fallet lex Maria-anmälts.
Publicerad 14 september 2020
Genrefoto.
Genrefoto.Foto: Mostphotos

En tandvårdschef har gjort en anmälan enligt lex Maria då det inte skrevs en remiss till akutsjukvården för en patient som var i behov av det.

Fallet gäller en patient som hade en svullnad över kind och hals, och som sökte tandvård. En diagnos ställdes och när tanden avlägsnades tömde sig var ut. Antibiotika skrevs ut och patienten uppmanades att uppsöka sjukvården vid tecken på försämring.

Följande natt försämrades tillståndet för patienten, som själv uppsökte sjukvården och lades in för behandling. Men vid infektionstillstånd med uttalad svullnad över munbotten och hals ska en remiss alltid skrivas till sjukvården för akut omhändertagande, vilket inte gjordes i det här fallet.

Man arbetar nu på en rutin för att säkerställa att remiss skickas till sjukvården vid allvarliga infektionstillstånd.

Agnes AronssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.