GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Patient hade halssvullnad – fick inte remiss till akutsjukvården

Det tömdes ut var när tanden avlägsnades. Nu har fallet lex Maria-anmälts.
Genrefoto.
Genrefoto.
Foto: Mostphotos

En tandvårdschef har gjort en anmälan enligt lex Maria då det inte skrevs en remiss till akutsjukvården för en patient som var i behov av det.

Fallet gäller en patient som hade en svullnad över kind och hals, och som sökte tandvård. En diagnos ställdes och när tanden avlägsnades tömde sig var ut. Antibiotika skrevs ut och patienten uppmanades att uppsöka sjukvården vid tecken på försämring.

Följande natt försämrades tillståndet för patienten, som själv uppsökte sjukvården och lades in för behandling. Men vid infektionstillstånd med uttalad svullnad över munbotten och hals ska en remiss alltid skrivas till sjukvården för akut omhändertagande, vilket inte gjordes i det här fallet.

Man arbetar nu på en rutin för att säkerställa att remiss skickas till sjukvården vid allvarliga infektionstillstånd.

Läs mer