unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

PT-Robin: Mitt jobb som coach är att göra din resa så enkel som möjligt

Jag tycker att de flesta som börjar tänka mer på sin hälsa är för hårda mot sig själva. Visst, det kan vara utmanande att byta livsstil och absolut, det kan vara riktigt tufft att välja en sallad istället för en hamburgertallrik. Men du kanske är onödigt hård mot dig själv. Du behöver inte plocka bort allt som är gott och du behöver försätta dig själv i ett svältläge. Risken är att du hoppar av så fort smekmånaden är över.
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det finns faktiskt mat som är nyttig OCH god. Idag tänkte jag dela med mig av fem “snacks” till dig som vill äta gott och samtidigt få en rejäl näringspåfyllning.

1. Ost

Ost har tyvärr fått ett dåligt rykte, kanske för att det förknippas med mackor och snabbmat. Men de flesta har ju inga problem med att äta keso och kvarg, som faktiskt också är ost. Fördelen med ost är att det är väldigt proteinrikt så för dig som tränar mycket kan det vara perfekt att köpa hem några ostar en fredagskväll.

2. Grönkålschips

Spontant kanske man inte förknippar grönkål med godis. Men det händer något fantastiskt med grönkål i ugnen. Speciellt med en generös dos salt och olivolja. Då kan de faktiskt bli riktigt krämiga och sådär beroendeframkallande goda.

3. Frukt och bär

Tricket är att skära upp frukten snyggt, vi äter med ögonen också brukar man säga. Om du skivar upp banan, äppelskivor, kiwi, clementiner och ananas och serverar framför fredagsfilmen lovar jag att du inte har något över dagen efter. Jag själv är helt galet svag för körsbär och vindruvor.

4. Tapas

Tapas kan vara allt möjligt. Jag förknippar det med skivor av skinka, salami och ost tillsammans med goda röror, vitlök, nötter och ett gott bröd med olivolja. Jag har alltid varit svag för fett och salt så för mig är tapas perfekt.

5. Hemmagjord glass

Det är faktiskt väldigt lätt att göra en egen glass. Precis som med smoothies kan du använda olika ingredienser som bas och ofta kan du använda saker du har hemma. Du kan göra basen på yoghurt, kvarg, eller kokosgrädde och smaksätta med jordnötssmör, banan, hallon eller ett gott proteinpulver. Varför inte hacka mörk choklad och strössla över din kreation?

Jag har inget emot att man äter godis och chips ibland men det finns så många fördelar med nyttiga snacks. Framför allt så får du en go känsla i kroppen och extra skjuts i livet och träningen.

Tack för den här gången, vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Läs mer