unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Livsstilarrow-down
  3. Kultur & Nöjearrow-down
  4. Familjarrow-down
  5. Sport
  6. E-tidning
  7. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

PT-Robin: ”Testa själv nästa gång du tränar”

PT-Robin har läst en intressant studie om övningar som är lätta att komma ihåg.
PT-Robin
PT-Robin
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag har läst en väldigt intressant studie!

Den handlar om vad du kan göra när du vilar på gymmet. I studien fick deltagare göra mentala träningsövningar när de vilade, i väntan på nästa arbetsset.

Övningarna är lätta att komma ihåg och du får gärna testa själv nästa gång du tränar!

1. Deltagarna fick i läxa att identifiera negativa tankar innan, under och efter träningen. Övningen gick ut på att vända de negativa tankarna till positiva varianter och repetera dessa som ett mantra. Om du till exempel tänker att “jag kommer nog inte orka alla repetitioner nästa set” kan du istället tänka “jag kommer absolut att klara tio nästa gång!”.

2. Den andra övningen gick ut på att visualisera sig själva att klara uppgiften. Specifikt ur en förstapersonsvy, du ska alltså föreställa dig att det är DU som lyfter vikterna. Inte från ett tredjepersonsperspektiv som på film. Ju mer inlevelse du har i din visualisering desto bättre fungerar övningen. Så föreställ dig att du greppar stången, spänner mage, lyfter vikten, känner musklerna aktiveras.

Och övningarna fungerade!

Deltagarna i studien blev både starkare och byggde mer muskelmassa jämfört med kontrollgruppen.

Tänk vad enkelt det kan vara att implementera dessa övningar. Om du tränar styrketräning regelbundet vet du att man spenderar en stund av passet med att vila inför nästa omgång. Istället för att scrolla Instagram och tänka på vad du ska äta till kvällsmat, kan du spela en peppande låt och verkligen fokusera på träningen!

Och om det här fungerar på träningen - varför inte på resten av livet? Du kanske har en utmanande föreläsning eller tung tenta framför dig. Skriv ner dina negativa tankar och vinkla dem mer positivt. Föreställ dig själv att du skriver tentan och kommer ihåg alla svaren. Skapa en bild i huvudet där du föreläser och älskar det!

Testa, vad har du att förlora? Jag vet att jag kommer att använda detta superknep!

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).