unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

PT-Robin: ”Träning är klurigt”

Jag kommer aldrig att ha problem med människor som “bara” tränar för motionens skull. Jag tycker att det är jättebra. Om du är ute efter träningens sköna hälsoeffekter så räcker det faktiskt med en genomkörare då och då. Det kan du vara riktigt nöjd med. Men det finns också dem som tränar för att se och känna resultat och den här krönikan är till dig!
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Om du vill bli bättre på träning så finns det en nyckelprincip du måste fokusera extra på. Det är att du hela tiden måste fundera över hur du kan göra en övning mer avancerad. Det som kännetecknar en bra övning på gymmet är att den tillåter dig att utmana dig själv gång på gång, utan att krångla till det för mycket.

Låt mig förklara. Övningen planka kan vara en jättebra övning för en nybörjare. Men vad ska du göra efter att du har klarat en minut? Fler minuter? Om svaret är mer repetitioner eller längre tid har du valt en ineffektiv övning.

Det finns många olika sätt att göra en övning mer avancerad. Om du gör planka skulle du till exempel kunna stå på raka armar och lyfta en hand. Då har du utmanat dig själv. Men efter ett tag när du klarar den övningen bra kommer du att vara i behov av en ännu tuffare variant av planka, eller en mer effektiv coreövning.

Träning är klurigt på det viset. Kroppen är duktig på att anpassa sig och tränar du på samma sätt över en längre tid kommer träningen att långsamt övergå till motion. Det är som sagt inget fel på motion, men du kommer inte att bygga muskler eller bli starkare.

Det är därför övningar med hantlar, skivstänger och till och med maskiner är så bra. Då kan du köra samma övningar varje gång och utmana dig själv genom att höja vikterna. Om du höjer vikterna successivt behöver du inte byta övning!

Din kropp vill egentligen inte bygga så mycket muskler. Det är rätt ineffektivt med muskelmassa eftersom att muskler kostar mycket energi. Så om man är ute efter att se och känna resultat behöver man ständigt “lura” kroppen. En ny utmaning varje träningspass, tyngre vikter över tid och framför allt du väljer övningar som gör att du effektivt kan lura din kropp.

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook(PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Läs mer