unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Rekordnoteringar hos SOS Alarm: ”Ett ökat behov”

Samtalen till 112 har sedan 2015 ökat stadigt och under föregående år nådde man flera rekordnoteringar inom 112-tjänsterna.
Foto: SOS Alarm

SOS Alarm hanterade under 2020 det högsta antalet nödsamtal någonsin.

– Orsakerna till den ökade mängden nödsamtalunder 2020 är flera. Vi har sett ett ökat behov av akuta vårdinsatser till följd av svår covid-19, men även att förändrade beteendemönster, exempelvis att fler människor firade semester hemma i Sverige under sommaren, ledde till fler nödsamtal. Även samtalen som rör psykisk ohälsa och suicid har ökat, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm, i ett pressmeddelande.

Antalet besvarade samtal har sedan 2015 ökat med 14 procent, vilket motsvarar cirka 470 000 fler nödsamtal under en sexårsperiod.

En av anledningarna till den stora mängden samtal under 2020 beror på coronapandemin. Aldrig någonsin har så många samtal inkommit till 112 och samtidigt har trycket på informationsnumret 113 13 och jourhavande präst varit rekordhögt.

SOS Alarm besvarade i genomsnitt på 9 432 samtal per dygn under 2020, vilket är drygt 3,4 miljoner samtal. I Kalmar län besvarades 79 454 stycken samtal.

–SOS Alarms medarbetare besvarade 122 000 fler samtal än 2019. Trots det ökade svarstiderna jämfört med 2019 marginellt med 0,6 sekunder. SOS Alarm har stått stabilt under pandemiåret. Jag är givetvis glad över fina resultat men framför allt över att SOS Alarm, i en svår och långdragen kris som även drabbat våra egna medarbetare, fortsätter att ge snabb och effektiv hjälp till människor i nöd, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

Läs mer