GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Varnar: Bedragare påstår sig vara från Konsumentverket

Hallå konsument har fått in ett flertal samtal från konsumenter som uppger att de har blivit uppringda av Konsumentverket. I själva verket rör det sig om bedragare som ringt och uppgett att de kommer från Konsumentverket. Bedragarna försöker få konsumenter att betala för påhittade abonnemang eller legitimera sig med bank-id.
Publicerad 22 juli 2022
Genrefoto: Fredrik Larsson/Mostphotos
Genrefoto: Fredrik Larsson/Mostphotos

Nu går Konsumentverket ut med en varning för bedragarna, och meddelar att de från Konsumentverkets håll aldrig ringer den här typen av samtal. De uppmanar även drabbade personer att genast polisanmäla händelsen.

Efter att bedragarna försökt skrämmas genom att säga att konsumenterna blivit id-kapade eller har obetalda skyhöga fakturor hos telekombolag, erbjuder de konsumenter hjälp att få fakturorna annullerade eller betalade. Konsumenter uppmanats därefter att legitimera sig med bank-id för att få hjälpen som erbjuds.

– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id, säger Henric Jonsson, vägledare på Hallå konsument, i ett pressmeddelande.

Agnes AronssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.