GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Fartygsingenjören Jakob Asp: ”Det låter mer dramatiskt än vad det var”

Den här veckan har vi marint tema i tidningen, och vem passar då bättre som veckans profil än fartygsingenjören Jakob Asp! Han har nyligen flugit hem från Singapore och landat på hemmaplan igen efter att ha varit fast fem månader till havs – och en månad i karantän.
Publicerad 14 maj 2022
Fartygsingenjör Jakob Asp i Singapore.
Fartygsingenjör Jakob Asp i Singapore.Foto: Privat

Lite om:

Namn: Jakob Asp

Ålder: 23

Familj: Syster, mamma och pappa

Bor: Kalmar/Djupvik, Öland

Kommer från: Djupvik, Öland

Aktuell: Som fartygsingenjör

Beskriv dig själv med tre ord: Gladlynt, social och humoristisk

World Dream
World DreamFoto: Privat

Godmorgon, när klev du upp i dag?

– 08.00.

Hur startar du helst dagen?

– Med en kopp kaffe.

Vad har du för bakgrund?

– Jag blev färdig med utbildningen på Sjöfartshögskolan i juni i fjol och har jobbat som fartygsingenjör sedan dess. Sedan jag gick på gymnasiet 2017 har jag arbetat på Gotlandsbolaget under somrarna. Det var jättesmidigt att kombinera med studierna, men i sommar kommer jag vara ledig. Jag var jag där som reparatör och motorman vilket jag utbildade mig till på gymnasiet. Sedan fick jag fast tjänst på Star Cruises och åkte ner till Singapore till ett av världens största kryssningsfartyg i september.

Du var nyligen hemifrån i sex månader och jobbade i fem av dem, berätta om den tiden!

– Först var det två veckors coronakarantän på ett hotell på Arlanda för att över huvud taget kunna flyga till Singapore, och sen ett PCR-test innan avresa. Jag var instängd på 20 kvadratmeter i 16 dagar, så man får försöka göra armhävningar och situps bara för att få igång blodcirkulationen, för annars sitter man bara i en fåtölj eller ligger på sängen. Jag plöjde igenom två hela serier på de veckorna – det är personligt rekord! Och så pratade jag mycket i telefon med majoriteten av mina vänner och min familj. Efter karantänen flög jag till Singapore via Doha. Där transporterades jag till ett hotell för ytterliga två veckor i karantän, innan jag kunde mönstra på det 335 meter långa kryssningsfartyget World Dream i slutet av oktober. Jag hade egen hytt, vilket alla befäl har ombord. Jag började med två veckors inskolning och upplärning av killen jag skulle ta över efter. Efter de två veckorna körde jag själv. Det första man noterar på fartyget är alla människor. Det är så fruktansvärt mycket människor på en sån stor båt! 1500 i besättningen och 1500 gäster ungefär.

Du blev kvar flera månader längre än vad det var tänkt på båten, varför?

– Det var tänkt att jag skulle vara tre månader ombord plus en månad i karantän, men jag blev borta i sex månader. Jag skulle alltså ha jobbat i tre månader, men det blev fem.

– På grund av coronapandemin gick moderbolaget i konkurs och då drog det med sig Star Cruises som jag var anställd på. Vi blev varslade. Bankerna tog över kontrollen. Likvidatorerna frös alla bolagets utgifter och spendering av pengar för en period för att kunna se över alla utgifter. Det innebar att han som skulle avlösa mig hade suttit i karantänshotell i nästan två veckor och var precis redo att flyga ner till Singapore, när han plötsligt inte kunde åka. Bolaget kunde inte köpa flygbiljetter eller någonting. På grund av konkursen blev samtliga fast ombord oavsett när det var tänkt att åka hem, och vi var tio svenskar totalt som blev fast där. Jag skulle ha åkt hem den 4 februari, men kom hem 1 april. För folk som inte jobbar till sjöss kanske det låter mer dramatiskt än vad det var. Rent teoretiskt kan jag springa i land och betala min egen biljett hem, men hade man stuckit hem hade de inte haft intresse i att betala ut dina löner. Man fick göra det bästa av situationen, stanna och försöka hålla fanan högt, men det var jättebra kollegor så det var över förväntan. Ett brittiskt managementbolag, som hyrdes in av bankerna/likvidatorerna, skötte allt snyggt och betalade ut lönerna för alla månaderna i en klumpsumma. Nu står jag mellan två jobb och har annat på gång till slutet av augusti.

Hur gör du för att varva ner?

– Läser böcker eller kollar på film.

Hur tacklar du en motgång?

– Agerar lösningsorienterat.

Vad är fredagsmys för dig?

– God mat och en bra film.

Har du en bucket list, och vad står det i så fall på den?

– Hoppa fallskärm och bila genom USA. Fallskärm för jag ser på känslan att falla fritt med en sådan skrämmande förtjusning. Bila genom USA är det något som verkar fantastiskt roligt och sevärt. Många vill göra det, men jag har ju fritiden till det.

Vad läser/lyssnar eller tittar du helst på?

– Böcker och filmer med spänning och när det gäller musik blir det nästan uteslutande rock av lite olika genres, men gärna hårdrock.

Person du ser upp till?

– Min morfar. Han har lärt mig otroligt mycket här i livet om både båtar och fiske. Han själv var sjöman i sin ungdom och har varit intresserad av båtar i alla tider. Han är en mentor för mig i mångt och mycket.

Vad gör en fartygsingenjör?

– Min position är andre maskinist, och man kan säga att jag ansvarar för driften. Det är rätt mycket maskiner att övervaka när båtar kommer upp i den storleken som World Dream. Jag var driftledare för mitt pass nu när vi var ute och vi var tre stycken andremaskinister som delade på dygnet. Jag arbetar i ett kontrollrum där det finns närmare 30 tv-skärmar där vi övervakar allt digitalt. 90 procent är fjärrstyrt till kontrollrummet, så jag går inte runt så mycket bland maskinerna.

– Min position håller även kontakt med bryggan och önskar de högre fart får vi starta fler motorer. Man övervakar även avloppssystem, reningsverk och vattenproduktion dygnet runt. I snitt producerade vi 1500 kubik per dygn, vilket är enorma mängder. Det går till dricksvatten, pooler, vi producerar kranvatten som används till tvätt och rubbet.

Jakob Asp i World Dream.
Jakob Asp i World Dream.Foto: Privat

Vad är det bästa och sämsta med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att det vanligtvis är otroligt utvecklande och varierande. Är man då som jag, lösningsorienterad till naturen, är det väldigt kul och lärorikt. Man lär sig en hel del saker man kan ha nytta av i vardagen hemma också. Jag gillar yrket i sig, jobbet i sig, och ledigheten – att man jobbar lika länge som man är ledig. Men det är också nackdelen med att jobba till sjöss. Jobbar du längre perioder missar du en hel del hemma. Att vara borta länge är det sämsta med jobbet, men även det bästa. Har du tidskrävande hobbys är det det bästa jobbet du kan ha. Du får flera veckor hemma att göra vad du vill. Det tycker jag är fantastiskt. Man får ett helt annat lugn och en helt annan fritid än om du har ett kneg 07-16. Då kan det vara stressigt att hinna med allt.

Tre kändisar du gärna skulle bjuda på middag?

– Tom Cruise, Bruce Dickinson och Tom Hanks.

Vad skulle du bjuda på?

– Egenfångad havsöring.

Vem skulle du ta med dig till en öde ö?

– Johnny Depp.

Vad gör du när du är hemma och är ledig?

– Jag har lägenhet i Kalmar och har föräldrahem på norra Öland. Jag har en större fiskebåt ihop med en kompis och vi fiskar en del sommartid. Den båten kräver en del underhåll vilket är en hobby. Sedan har jag lite vänner som bedriver lantbruk, med det mekaniska intresse man har kan man hjälpa dem lite då och då. Annars är jag mycket ute i naturen och umgås väldigt mycket med vänner. Jag reser en del och var nyligen på skidsemester i Österrike. Ikväll flyger jag till Frankrike. Jag har inga bekymmer att hitta sysselsättning.

Vad ser du fram emot just nu?

– En ledig sommar med bra väder och konserter – Iron Maiden den 22 juli och eventuellt Sweden Rock.

Hur ser du på framtiden?

– Ett ljust äventyr.

Det är inte svårt att leva lyxliv på World Dream.
Det är inte svårt att leva lyxliv på World Dream.Foto: Privat
Agnes AronssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.