Flera utsatta för bedrägeri på Öland – kvinna lurad på 60 000 kronor
Smset som skickas ut till äldre personer, som bedragarna antar förmodligen har barn, går ut på att föräldrarna som mottar smset ska tro att barnet bytt telefonnummer. Efter det försöker bedragaren förmå föräldern att skicka över pengar till barnet – för att betala en påhittad faktura eller liknande.
Tillvägagångssättet är ökänt och det är ofta som anmälningar likt dessa görs till polisen.
Under veckan har fem kvinnor på Öland i 60- till 70-årsåldern anmält att de fått smset. Två av dem utsattes för ett fullbordat bedrägeri av ”barnet” som hörde av sig. En kvinna blev av med 60 000 kronor och en annan 14 000 kronor.
– Det är två kvinnor i 60-årsåldern som blivit utsatta, säger polisens presstalesperson Robert Loeffel.
– Jag säger som jag alltid sagt: Skicka aldrig pengar utan ta muntlig kontakt och ring på det gamla telefonnumret för att höra med sitt barn om det stämmer, det funkar alltid, fortsätter Loeffel.
För ett par veckor sedan skickades informationsblad om bedrägerier ut till de över 70 i länet. Något som polisen hoppas ska nå ut till äldre, som oftast är extra utsatta för dessa typer av bedrägerier.
– Dessa bedrägerier ökar något enormt och det är stora summor pengar som försvinner på ett enkelt sätt, det behöver inte handla om organiserad brottslighet. Det är enkelt att leta upp äldre personer för att sedan slänga iväg ett sms, fortsätter Loeffel.
– Vi pratar dagligen om detta, går ut till media och informerar. Vi gör hur mycket som helst.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
Lägg på luren eller svara inte på sms.
Om någon ringer upp dig eller smsar och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet. Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndighet tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
Lita inte på den som ringer eller smsar
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut. Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.