GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nina från Öland kom iväg på sitt livs resa: ”Total lycka”

Nina Fransson driver tillsammans med sin syster hotellet Villa Ingrid i Borgholm och My och Ninas Bageri på Lundegårds camping norr om Borgholm. Men vid sidan om företagen har Nina en stor passion och hobby – nämligen fågelskådning. I snart 30 år har Ninas fågelintresse vuxit sig allt starkare. Samtidigt har hon haft en drömresa, att få åka på kryssning utan att behöva gå i land någonstans.
Publicerad 17 april 2022 • Uppdaterad 19 april 2022
Foton från resan: Håkan Johansson/Privat
Foton från resan: Håkan Johansson/Privat

– Genom tips från en vän på södra Öland fick jag för nästan två år sedan reda på att BirdLife South Africa anordnade världens största kryssning för fågelskådare som heter Flock To Marion 2021. Det är en ”once in a lifetime”-resa som aldrig har anordnats tidigare. Vi hoppade på direkt när vi fick reda på det. Min särbo Håkan, som bor i Skåne, kom hem till mig på bageriet på Lundegård och sa ”såklart åker vi”. Vi bokade samma dag, berättar Nina.

Det var aldrig något snack om saken för Nina Fransson och Håkan Johansson. Men världen ville annorlunda. Resan ställdes in på grund av pandemin och skulle istället bli av året därpå, alltså 2022.

– Men precis innan den skulle gå i slutet av januari i år kom omikronvarianten av covid-19 från Sydafrika och det lev upplopp i Durban. Det var en tuff tid när man skulle bestämma sig – åka eller inte åka, ha kvar biljetterna eller boka av. Vi bestämde oss för att åka. Det skulle ju bli vårt livs resa, säger Nina.

Det som krävdes var ett max 48 timmar gammalt PCR-test. Den 21 januari i år tog sig Nina och Håkan från Kastrup via Istanbul till Kapstaden i Sydafrika och testade negativt. Efter tre dagar i Kapstaden behövde de återigen ta PCR-test för att komma ännu ett steg närmare kryssningsresan.

– Det var tomt överallt i Kapstaden i princip, och vi var väldigt försiktiga. En läkare kom till vårt hotell och tog PCR-test på oss och morgonen därpå begav vi oss till båten. Vi var tio svenskar som mer eller mindre kände varandra sedan tidigare som skulle med. Totalt skulle vi varit 25, men de andra bokade av, berättar Nina.

– Där fick vi göra ett sista antigentest. 1500 passagerare, fågelskådare, fotografer och naturintresserade skulle alla göra testet. Vi såg minst sex personer som fick vända och sätta sig i karantän i Kapstaden. När alla svenska vänner var ombord släppte allt. Äntligen! Det var total lycka.

De tio svenskarna: Mikael Nord, Peter Berglin, Håkan Johansson, Per Lif, Musse Björklund, Jens Stålberg, Pav Johnsson, Nina Fransson, Martin Alexandersson och Björn Andersson.
De tio svenskarna: Mikael Nord, Peter Berglin, Håkan Johansson, Per Lif, Musse Björklund, Jens Stålberg, Pav Johnsson, Nina Fransson, Martin Alexandersson och Björn Andersson.Foto: Privat

Och så var resan igång på riktigt, nästan två år efter att de bestämt sig för att åka. Fartyget Msc Orchestra lämnade Kapstaden den 24 januari för att kryssa mot Prins Edwardöarna. Det är en ögrupp bestående av två öar i Södra Oceanen, Prince Edwardön (Prince Edward Island) och Marionön (Marion Island).

– På grund av en storm fick fartyget lämna hamn tidigare än vad det var tänkt den dagen. De som inte hade hunnit dit i tid fick åka ut till kryssningsfartyget i livbåtar. Från Kapstaden som vi utgick ifrån skulle vi kryssa mot Marion Island och Prins Edward Island och runda dem, men det var fortfarande rester av stormen kvar, så vi fick kryssa förbi den också, berättar Nina.

Bakgrunden till att fågelskådningskryssningen ”Flock To Marion” startades upp som en engångsexpedition var för att samla in pengar till ett projekt, "The Mouse-Free Marion Project”. Marion Island är en 30 000 hektar stor ö, som är hem åt många fantastiska fågelarter. Men det finns ett problem. På ön finns också mängder med möss som attackerar fåglarna levande i jakten på föda.

– På 1800-talet kom seglare förbi ön med sina båtar och råkade få med sig mössen dit som förökade sig. De är det största hotet mot till exempel albatrosser. BirdLife South Africa gjorde projektet för att skydda fåglarna, konstaterar Nina.

Om inte projektet fanns skulle 18 av de 28 fågelarterna som finns på Marion Island bli lokalt utrotade. Med hjälp av helikoptrar ska man sprida gift för möss över hela ön för att få bort den invasiva arten, den enda metoden som har visat sig fungera. Projektet är just nu i slutet av planeringsstadiet och utfordringsoperationen är planerad att genomföras under vintern 2024. Det ska säkra öns ekosystem.

– Vi såg dokumentärfilmer ombord där mössen attackerade fågelungarna. Jättehemskt. Så syftet med kryssningen var alltså att samla in pengar till projektet för att rädda fågelarterna. Vi gick inte i land på öarna, utan var på havet. På hela kryssningen såg vi inget mer än Marion Island, Prins Edward Island och Södra Oceanen på en hel vecka. Vi låg och gled. Så härligt.

– Hela tiden såg man fåglar som följde båten. Vi såg delfiner, många valar och pingviner. Pingvinerna fick vi se fyra arter av. Det var fantastiskt att se sin första vandringsalbatross. Det var det bästa på hela resan tror jag. Det var fint att alla på resan hade samma intresse också, och var där för samma sak.

Fartyget Msc Orchestra är 390 meter långt och har 12 våningar däck.
Fartyget Msc Orchestra är 390 meter långt och har 12 våningar däck.Foto: Privat

Utöver de 1500 passagerarna och en nästan lika stor besättning fanns även 40 professionella guider ombord.

– Vi behövde aldrig trängas. På grund av resenärernas specifika intresse för fåglar var jag helt själv på gymmet när jag var där en dag, trots att det var 1500 passagerare. I vanliga fall är det ett lyxkryssningsfartyg, så det fanns teatrar och allt möjligt ombord. Besättningen har nog aldrig haft så lite att göra som under den veckan – alla spanade ju mest efter fåglar, skrattar Nina.

Fartyget Msc Orchestra är 294 meter långt och har 13 våningar passagerardäck och fyra våningar för besättningen. Resenärerna bodde i egna hytter.

– Vi hade en hytt med balkong, så ville man vara själv en stund så kunde man ställa sig och spana där. Mitt i natten fick man inte ha lampor tända eller gardiner uppdragna för då smäller fåglarna mot rutorna. Men det var så härligt att gå ut på balkongen mitt i natten och andas havsluft, utan att tända upp.

– Det var så häftigt att se alla albatrosser och alla havsfåglar som kom så nära båten. En vandringsalbatross har 3,6 meter mellan vingspannen och de väger 12 kilo. Vi såg tio olika arter av albatrosser. De häckar där nere.

En vecka efter att de klev ombord gick resan mot sitt slut. Den 31 januari gick de återigen i land.

– När vi kom i land i Derban och allt hade gått bra var det ultimat lycka. Det blev verkligen vårt livs resa.

Klicka på bildspelet nedan och bläddra åt sidan för att ta del av bilderna från resan:

bild 1/11
En gulnäbbad albatross.
En vandringsalbatross – Ninas favorit.
Där borta bakom Nina skymtar land.
Håkan Johansson och Nina Fransson.
Nina Fransson spanar i kikaren på balkongen en solig dag.
En macaronipingvin tar sig ett dopp.
Nina Fransson och Håkan Johansson fick span på en Nordlig jättestormfågel under kryssningen "Flock to Marion".
En sotalbatross.
Fartyget Msc Orchestra är 390 meter långt och har 12 våningar däck.
Nina Fransson, ständigt med kikaren i högsta hugg.
En brednäbbad valfågel flög förbi fartyget.
En gulnäbbad albatross.
En vandringsalbatross – Ninas favorit.
Agnes AronssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.