Öländska campingar investerar för 65 miljoner: ”Ser positivt”
Camping Öland är en sammanslutning av 22 av Ölands campingplatser där man tillsammans samarbetar för att göra Öland till den bästa möjliga campingdestinationen.
Det satsas nu stora pengar av medlemmarna inför den kommande säsongen. Camping Öland berättar att det kommer att läggas 22 miljoner kronor på solceller, 20 miljoner på nybyggnation och renovering av servicehus samt 23 miljoner på diverse renoveringar av hus och aktivitetsanläggningar.
– Normalt ligger siffran på runt 40 miljoner om året. Det som sticker ut är att man klämmer till med solcellsbiten. Det blir bättre för våra gäster, bidrar till hållbarhet och samtidigt som vi får ner våra elkostnader. Det är en win-win, säger Hans Gerremo, ordförande i Camping-Öland.
De största investeringarna sker på Böda Sand, Lundegårds Camping samt Grönhags Camping.
Öland klarade sig bra under pandemin med att kunna erbjuda utomhusaktiviteter och möjlighet till semester där det var lätt att hålla avstånd till andra människor. Begreppet ”hemester” har vuxit sig stark och ett lågt värde på kronan får folk att stanna kvar i Sverige under semestern.
– Vi ser att trenden med att stanna i Sverige håller i sig. Man bygger ut sommarstugor, köper husvagnar och reser runt i landet. Bokningsläget är lite starkt som ifjol. Vi ser positivt mot en bra säsong.