GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ölänning anmäler elbolag – accepterar inte dyr faktura

Det är många i landet som svettades lite extra när de höga elräkningarna damp ner i brevlådan. En kvinna i 50-årsåldern från Färjestaden vägrar acceptera den dyra faktura hon fick och anmäler nu Eon och Vattenfall till allmänna reklamationsnämnden, det rapporterar Ölandsbladet.
Publicerad 24 januari 2023
Foto: Mostphotos

Kvinnan menar det blivit fel med mätaren i hennes fall. Hon skriver att den senaste räkningen låg på cirka 6 600 kronor, jämfört med 2 400 kronor i november som var kallare. Hon bor på 46 kvadratmeter och har minskat sin förbrukning, haft 15-16 grader inomhus med oljeelement, tvättar varannan vecka och duschar var fjärde dag.

"De utövar OCKER, som är olagligt. Utnyttjar mig som kund som är i beroendeställning. De gör detta och tjänar orimliga pengar i vinst”, skriver kvinnan enligt Ölandsbladet.

Kvinnan konstaterar att hon är kritisk mot den ”felaktiga” elmarknaden, men att det i hennes fall handlar om att förbrukningen blivit fel.

”Oavsett om mätaren på något sätt är manipulerad, eller annat så är det inte sanning. Jag kan betala den summa jag hade månaden innan, inte mer.”

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.