Så ska Öland bli bättre på att ta hand om turisterna
– Det känns väldigt bra att ta fram en central service- och värdskapsutbildning för hela Öland. Det är ett steg i det proaktiva arbetet för att hålla Öland som destination uppdaterad i en föränderlig värld. Vi hoppas att det ska bli en kvalitetsstämpel, men också en viktig hjälp för många av våra mindre företag på ön, säger Marcus Carlsson, tillförordnad turistchef på Öland, i ett pressutskick.
Den första versionen av den digitala utbildningen beräknas vara klar redan i vår. Utbildningen kommer att innehålla två större delar med fokus på service och värdskap samt en mindre Ölandsintroduktion.
– Tanken är att detta ska vara ett hjälpmedel för företagarna på Öland. Om vi kan underlätta utbildningen av personal inom besöksnäringen kommer det resultera i ännu bättre besöksupplevelser, säger Madelene Hallström, turistbyråansvarig, och en av de ansvariga för projektet.
– Jag tror att det är precis rätt läge för denna utbildning nu. Den tas fram som ett stöd och en resurs till våra företag för att tidbespara och effektivisera deras egen onboardingprocess. Läget var också rätt utifrån en teknisk synvinkel, avslutar Marcus Carlsson.