GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Veckans profil

Marcus Andersson om livet i stort: "En väldigt märklig historia"

Han har drivit egen firma, klättrat stegvis inom karriären och var en av dem som såg sökmotorns storhet väldigt tidigt. Det ska sägas att han har gjort en resa genom hela livet, vissa val som varit mer slumpen än andra. Kanske hade han aldrig hamnat i Småland eller ens arbetat i bilbranschen, om det inte vore för det där bröllopet. Möt Marcus Andersson som är spindeln i nätet på ett av länets största företag, och som hela tiden måste använda sin nyfikenhet för att "se in i framtiden".

Marcus Andersson

Ålder: 41.
Familj: Sambo och två barn.
Bor: Oskarshamn.
Uppväxt: Halmstad.
Yrke: Operativ chef på Bilkompani.
Beskriv dig själv: Engagerad ledare som brinner för medarbetare och för att vi varje morgon ska kunna gå till vårt arbete och känna stolthet i att vi alltid gör det bästa vi kan.

God morgon! När klev du upp i dag?

– Klockan ringer alltid runt 06.15, då blir det lagom stressigt på morgonen.

Hur startar du helst dagen?

– Vanligtvis kollar jag igenom min jobbmejl och sätter igång direkt. En kopp kaffe hinner jag med, innan jag kör ungarna till skolan för att sedan fortsätta ner till Kalmar.

Vad gör du helst en ledig dag?

– Då är jag gärna med familjen. I dessa konstiga tider så är det svårt att hitta på saker, men det blir oftast någonting vi lyckas klura ut.

Du är uppvuxen i Halmstad. Hur hamnade du i Småland?

– Det är en väldigt märklig historia egentligen. Jag skulle ha giggat med mitt dåvarande band i TV4, men hade lyckats dubbelboka mig då en släkting skulle gifta sig samma dag. Jag hade lovat brudparet att sjunga på deras bröllop och principfast som jag är, så fick vi ställa in spelningen i TV4. Tur var väl det, för det var på det bröllopet som jag träffade min sambo, Frida. Vi hade olika vändor om vi skulle bosätta oss i Göteborg där Frida pluggade, eller om vi skulle flytta till Halmstad där jag befann mig. Då blev det Oskarshamn av alla ställen, då Frida var härifrån, och jag kände att jag ville prova något nytt.

Var du musikartist på den tiden? Eller hur ser din bakgrund ut?

– Nej, musiken var mer som en seriös hobby. På den tiden drev jag ett IT-företag i Halmstad som jag hade startat redan 1998. Vi var en sökmotor på internet, vilket vi var väldigt tidiga med att vara. Mitt i allt detta gick Skandinaviens största sökmotor, Euroseek, i konkurs, och genom lite tur och kanske lite skicklighet kunde jag buda hem deras inventarier. Jag lyckades sen sälja delar av det till ett amerikanskt bolag, så det blev en fin affär för mig.

Hade du en utbildning inom IT-branschen?

– Nej, jag gick fordon på gymnasiet, men det var egentligen inte jag, och då kan man tycka att det var tre bortkastade år, men det har ju visat sig på senare år att jag haft mycket nytta av utbildningen, sett till det jag gör i dag.

Hur hamnade du inom bilbranschen?

– Fridas pappa är själv bilhandlare och har Ostkustbilar i Oskarshamn. När vi träffades 2008 började vi prova lite olika nya vägar fram, det var väl främst min bakgrund som var intressant, då det innebar att jag kunde komma fram med många idéer inom branschen som kanske inte var så beprövade. Vi var nog en av de första med att sätta logotypen bakom bilarna på bilderna vi tog och som sen publicerades på webben. Men det var en rolig tid! Därefter var en kort tid hos en Volvo-återförsäljare, men redan efter fyra månader sade jag upp mig.

Varför blev det så?

– Bra fråga, men jag ville helt enkelt mer. I stället hamnade jag som platschef på Smålands Motor, numera Bilkompani, i Oskarshamn. Året var 2014 och det var en ganska sömnig anläggning, som gick i stå efter att Saab försvann ett par år tidigare. Det var precis det jag ville komma åt – att hitta någonting där jag kunde förändra.

Du jobbar ju på Bilkompani i dag. Men har varit iväg på ett äventyr emellan. Vad gjorde du då?

– Inom jobbet på Bilkompani får man uppleva en massa spännande saker, och en av alla dessa var en konferens i Italien 2017 där jag träffade och fick jag en bra dialog med Göran Strandberg, dåvarande vd för Holmgrens Bil. Han gjorde då klart att han ville ha mig till Holmgrens Bil, och sen gick det fort. Jag blev anställd som innovationschef på Holmgrens där jag under 2 år jobbade med deras förändringsresa. Men när Göran (dåvarande vd) slutade, bestämde jag mig ganska snabbt att det även var dags för mig att röra på mig. Det var ju för att Göran var där, som jag också fanns där. Då beslutade jag mig för att säga upp mig och gå vidare.

Då väntade Bilkompani på dig med öppna armar?

– Vi hade haft en god relation sedan jag lämnade. Marcus (Eliasson, vd) och jag tog kontakt och kom överens att vi skulle tillbaka till varandra. Vi pratade om olika roller och slutligen blev jag anställd i augusti 2019 som Digital chef, ungefär som en innovationschef.

Då har du bytt roll? För nu titulerar du dig som operativ chef.

– Just precis. I februari 2020 tog jag över rollen som operativ chef i Bilkompanigruppen. Det passar mig bra sett till den jag är och min erfarenhet. Kundrelationer, marknad och affärsutveckling, det är det jag kan.

Hur är en bra chef?

– En bra chef är enligt mig någon som lyssnar, är nyfiken och framförallt är ödmjuk inför uppgiften. Det handlar om att vara lyhörd, ta in saker och utveckla därefter. Hela tiden handlar det om förflyttningar som man måste förstå varför man gör det och vad det är bra för.

Så hur ser framtiden ut för bilbranschen?

– Jättesvårt att svara på, men det är ju just det jag tittar på hela tiden. Vi vet inte om man kommer äga eller för den delen köra bilen själv i framtiden. En sak som är säker, är att den förändringen vi nu går igenom är mycket spännande och utmanande.

Vad drivs du av?

– Utmaningar! Säger någon att jag ska bära kaptensbilden, då backar jag inte. Jag vill inte vara det för att få styra och ställa, utan för mig handlar det om att vilja påverka och utveckla. För mig handlar det enbart att se framåt – våga göra saker som jag, eller ännu bättre, ingen har gjort tidigare.

Vem är din inspirationskälla?

– Det är klart att man ser upp till olika människor, även en del inom branschen. Men jag har aldrig behövt någon speciell inspirationskälla. Det är nyfikenheten som gör att jag tar reda på hur saker och ting funderar. Sen ger min familj mig så mycket energi, så dem blir automatiskt min laddstation.

Vilken var din första bil?

– Tror det var en BMW 3-serie, årsmodell 1983. Kul bil!

Vad läser/lyssnar/ser du helst på?

– Jag läser mest nyheter, och följer börsen om jag ska vara ärlig. Kanske tråkigt, men sant. När det kommer till musik så är jag verkligen en allätare. Musik är ju det bästa som finns, och här hittar jag mycket av min glädje! Jag hinner tyvärr inte se så mycket på film eller serier, men jag och min sambo har hittat en serie på Netflix som heter Suits. Däremot verkar vi vara dem enda i vårt avlånga land som inte sett den tidigare, men den gillar jag.

Om du fick bjuda hem tre kändisar på middag, vilka skulle du bjuda? Och vad hade du bjudit på då?

– Jag hade gärna satt mig ner runt ett bord med Richard Branson, grundare till Virgin Group, en fantastisk entreprenör som alltid sätter sina medarbetare i första rum. Jag vill bli som honom när jag blir stor. Nästa person som jag gärna vill ha runt mig under en middag är Elon Musk. Det hade varit intressant att lyssna på hur han ser på transportfrågan i framtiden. Jag är säker på att vi inte hade varit överens, haha . Slutligen så hade Astrid Lindgren fått sitta med alla dagar. Hon hade något som jag saknar hos många idag – sunt förnuft.

Läs mer