GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Behöver det verkligen kosta pengar att vara hälsosam?”

Det är inte omöjligt att vara hälsosam och samtidigt spara en slant. Du får också komma ihåg att träning och rätt mat alltid är en bra investering. Jag själv prioriterar att jag är pigg, frisk, har en energirik vardag och att jag orkar träna framför en fin bil och dyra kläder.
Publicerad 2 oktober 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Robin Strelitz.
Robin Strelitz.Foto: Mostphotos/Linus Gunnarsson

Ett gymkort kan kännas dyrt i stunden. Men förutsatt att du använder det kan det vara en investering med en större avkastning än vad du kan föreställa dig. Vad tio års regelbunden gymträning kan ge dig går inte ens att räkna på!

Med det sagt, finns det självklart små knep du kan använda under vardagen för att spara pengar men samtidigt investera i din hälsa. I tider som dessa är det extra viktigt att vi tar hand om oss själva!

Här kommer en lista som jag minns väl från min tid som student, men som jag fortfarande använder när jag vill spara en slant!

1. Använd bönor och linser som utfyllnad i sallader och grytor. Du kan halvera mängden “kött” om få likvärdigt med protein, och mer näring i varje måltid! (Pluspoäng till dig som köper torkade bönor och blötlägger själv!)

2. Köp frysta grönsaker istället för färska. Det tar bort matsvinn, det skiljer ingenting i näringsvärde och du kommer alltid ha tillgång till grönsaker hemma.

3. Handla livsmedel efter säsong. Du behöver inte köpa samma gurka varje gång du handlar, läs på innan vad som är billigt nu och köp det istället. Du sparar pengar och får samtidigt fin variation av näringsämnen och recept under året.

4. Komplettera dina måltider med ett proteinpulver. Det finns få kosttillskott som fungerar och proteinpulver är ett av dem, perfekt för dig som tränar och vill ha ett rejält mellanmål. Eller som ett komplement till en mindre frukost eller enklare sallad.

5. Sist men inte minst. Läs på om protein per krona och näring per krona. Det finns tabeller som visar hur mycket näring och protein varje livsmedel innehåller. Livsmedel med högt/billigt protein och högt/billig näring kan utgöra basen i din veckomeny.

Se det här som en utmaning. Det är en konstform att spara pengar och det krävs en hel del medvetenhet från dig. Svåra tider gör oss kreativa och jag vet att det kommer att göra oss starkare, så länge vi tar rätt beslut under tiden!

ROBIN STRELITZ ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE