GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: Blir man stel av styrketräning?

Ni vet att jag är såld på styrketräning. Jag älskar att du kan bli bättre på allt när du styrketränar. Du blir starkare, får bättre kondition och ökar din rörlighet på samma gång. Förutsatt att du tränar på rätt sätt.
Publicerad 27 juni 2021
Foto: Mostphotos, Linus Gunnarsson

Det är svårt att hitta en träningsform som är mer komplett!

Just därför blir jag ledsen när jag blir påmind om myten att man blir stel av styrketräning. Jag tycker inte att det stämmer. Visst kan man bli riktigt mör av styrketräning. Alla vet att det inte är kul att gå i trappan efter ett benpass. Men det betyder faktiskt inte att du har blivit stelare, även om det känns så i stunden.

Bra styrketräning ger både styrka och rörlighet. Vill du bli riktigt stark (och rörlig) behöver du faktiskt en balans av både styrketräning och rörlighetsträning. Det är först när du hittar en perfekt balans mellan stadga och flexibilitet som du kan göra riktigt coola grejer med kroppen. Kolla på gymnaster och duktiga golfspelare!

För mycket rörlighet är faktiskt inte bra. Rörlighet, utan styrka, gör att du har lättare att skada dig. När du tränar rörlighet är det viktigt att du också tränar din kontroll. En stark och rörlig kropp är som ett träd. En stabil grund med tillräckligt mycket rörlighet för att klara vindens påfrestningar.

Om din träning ger dig en känsla av stelhet kanske det hjälper att se igenom följande punkter:

1. Variera din träning. Sluta inte med din basträning men se till att testa nya rörelser då och då.

2. Träna mindre. Se till att kroppen hinner återhämta sig och rensa ut slaggprodukter i musklerna mellan dina träningspass.

3. Gör rörelser i sitt fulla omfång. Halva knäböj ger bara hälften av rörligheten.

Tack för den här gången. Håll utkik framöver för nyheter om mitt spännande projekt. Tills dess hittar ni mig på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Robin Strelitz
Så här jobbar kalmarposten med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.