GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Motivation är överskattat!”

I min värld är det populärt med motivation. Jag träffar många som äntligen har blivit motiverade att träna och äta hälsosamt. Det är självklart därför många som blir lite lätt snopna när jag förklarar att motivation är överskattat.
Publicerad 20 november 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Robin Strelitz.
Robin Strelitz.Foto: Mostphotos/Linus Gunnarsson

Det är givetvis viktigt att ha en inre drivkraft. Du kan arbeta med din motivation genom att ta reda på vad som driver dig. Ställ dig själv frågor som: Varför är du motiverad? När är du motiverad och vem motiverar dig?

Men det är bara första steget på en lång resa. Det räcker inte att "veta", det finns många som är motiverade att göra massvis av saker utan att göra något som helst åt det. Om du bara tränar när du är motiverad så blir det inte många träningspass varje år. Jag föredrar aktion framför motivation!

Tips på hur du håller igång, med eller utan motivation:

1. Sätt bollen i rullning, det är först då du får drivkraft. Du kommer att vara som mest motiverad under och efter ett träningspass, inte innan!

2. Gör en lista på vad du behöver göra idag eller närmsta veckan för att nå ditt mål. Rangordna listan från den lättaste till svåraste uppgiften. Börja med den lätta uppgiften och jobba dig uppåt!

3. Fokusera på att bygga långsiktiga vanor. Träning ska kännas som att borsta tänderna. Du gör det varje dag, oavsett om du vill eller inte.

4. Se till att träna på ett sätt som ger dig resultat. Jag ser den starkaste motivationen hos folk när de ser resultat på vågen, märker skillnad i sin vardag eller klarar mer på gymmet.

Det är mödan du lägger ner som är viktig. Varje gång du gör något du inte vill, övar du på att göra det. Varje gång du tar rätt beslut tränar du på att ta rätt beslut. Väntar du på motivation får du vänta livet ut, eller tills du är tvungen att träna. Motivation är inte något som kommer och knackar på dörren, det är en känsla du skapar själv med hårt arbete.

Tack för den här gången. Du hittar mig och mina kollegor på Träningsklubben i Kalmar. Samt på sociala medier som "PT-Robin" och "Träningsklubben".

ROBIN STRELITZ ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE