GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Se över dina matvanor”

Det kan hända att du bara bestämmer dig för att tag i din hälsa. Du kommer till insikt att du vill må bättre och ta hand om din kropp. Ingen är gladare än jag men jag hoppas att du är villig att lägga ner den tid och energi som krävs. Det kan vara ett rätt svindlande projekt!
Publicerad 25 september 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Linus Gunnarsson/Mostphotos

Om du följer min guide blir det förhoppningsvis lättare. Den förklarar vilken ände du ska börja i och vad du ska prioritera först. Se på mina punkter som vanor och färdigheter, det kan ta flera veckor och ibland månader att bygga en vana. När du verkligen behärskar ett steg får du gå vidare till nästa.

1. MATVANOR

Börja med att se över dina matvanor. Rensa ut i skafferiet, storhandla och lägg till massor av nyttig mat. En smart nyckelregel, i alla fall inledningsvis, kan vara att fokusera på att *lägga till* inte *ta bort*. Så istället för att ta bort allt som du upplever är dåligt, adderar du nyttiga livsmedel utöver din vanliga kost. Det kan handla om att ha grönsaker på frukostmackan, dricka en proteinshake till mellanmålet eller göra en stor grönsallad till kvällsmaten.

Tips: Fokusera på en sak i taget när du ändrar på dina kostvanor. Målet är inte att ha en bra vecka, utan att göra små förändringar som ger stora resultat över tid.

Om du redan äter bra kan du börja fokusera på nästa steg. Känner du att du att kosten fortfarande är en stor utmaning, vänta några veckor innan du fortsätter på min guide.

2. ÅTERHÄMTNING

Återhämtning är nästan lika viktigt som kostvanor. Sover du dåligt kommer du att spendera hela dagen på tomgång. Är du stressad hela tiden kommer kroppen att vara i ett konstant nedbrytningsläge. Börjar du träna med massor stress i kroppen är det som att hälla vatten i en hink med hål i botten. Ägna dig istället åt återhämtande träning som promenader och yoga. Se till att lägga dig i tid, drick inget kaffe efter klockan 17 och plocka bort all elektronik från sovrummet. Kanske köpa en yogamatta! Din checklista är unik och gör det gärna till ett kul projekt. När du känner att du verkligen har hållbara strategier kring din återhämtning får du gå vidare till nästa steg.

3. DINA VÄRDERINGAR OCH DIN LYCKA

Skriv ner vad som gör dig lycklig och fundera över vad du vill i livet. Det är här du gör ditt hälsoarbete till ett mer holistiskt livsstilsprojekt. Det är viktigt att fundera över vad som hindrar dig från att må bra. Skriv ner dina grundvärderingar gällande ditt personliga liv, ditt arbete och dina relationer. Försök att schemalägga tid för personlig utveckling varje dag och börja följa dina värderingar. Jobba ett tag med den här punkten, gärna några veckor innan du kommer igång med nästa.

4. TRÄNING

När alla bitar sitter på plats kommer träningen att ge dig en fantastisk skjuts! För att träningen ska ge bra resultat gäller det att du har ovannämnda steg på plats. Om du känner att du är i en situation i livet där träningen bara skapar massa stress, kanske du behöver hoppa tillbaka några steg. De flesta tränar för att må bra. Även de som tränar stenhårt gör det för att, i slutändan må och känna sig bra. Men behärskar man inte de andra punkterna på trappan minskar chanserna för välmående, hur duktig man än är på gymmet..

Tack för den här gången. Du hittar mig och mina kollegor på Träningsklubben i Kalmar. Samt på sociala medier som "PT-Robin" och "Träningsklubben".

ROBIN STRELITZ ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE