GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin tipsar: ”Så får du en riktigt stark rygg”

Det pratats mycket om hur du kan bli stark i magen men sällan om hur du blir stark i ryggen. För mig innefattar ryggträning varenda muskel mellan rumpan och nacken. Så idag tänkte jag dela med mig av några tips för hur du får en riktigt stark rygg!
Publicerad 26 november 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Genrebild/PT-Robin.
Genrebild/PT-Robin.Foto: Mostphotos/Linus Gunnarsson

Starka ryggmuskler ger dig en mer upprätt hållning, bättre självförtroende, starkare rekord på gymmet och tillåter dig att göra tunga lyft utan att känna dig stel och öm efteråt. Alla mår bra av att ha en stark rygg, så vad väntar du på?

Börja med att mjuka upp ryggraden och omkringliggande muskler! Hitta en rutin med dynamisk stretching där du får böja, sträcka och vrida på ryggen i många olika vinklar. Ryggraden är ett mekaniskt underverk men kräver underhåll för att kunna prestera. Har du svårt för en specifik vinkel är det den du behöver öva på – “use it or lose it!”.

Vill du bli stark i bröstryggen och omkringliggande muskler behöver du göra dragrörelser. Det är lätt att göra med redskap och det har inte så stor betydelse om du använder hantlar, gummiband eller en träningsmaskin. Börja med att köra många repetitioner och använd lite lättare vikter. Musklerna runt omkring skulderbladen svarar väldigt bra på “pumpträning” där du fokuserar på kontakt och känsla.

Du vill göra dragrörelser i många olika vinklar men det viktigaste är att du gör både vertikala och horisontella drag, det betyder att varierar mellan dragövningar både ovanifrån och framifrån. Jag tror att många människor skulle må bra av att göra dragövningar varje dag. Jag tycker definitivt att dragövningar ska vara en dominant del av ett träningsprogram.

Om du vill bli stark i ländryggen och musklerna kring ryggraden kan du träna på marklyft. Du behöver inte lyfta tresiffrigt (om du inte vill) men att plocka upp en relativt tung vikt från golvet är ett utmärkt sätt att träna hela ryggen. Det är många med kronisk ryggsmärta som blir mycket bättre av regelbundna marklyft över lång tid och även om övningen har en liten skaderisk – så överväger fördelarna nackdelarna rejält. Att lyfta saker från marken är en viktig förmåga att träna på!

Tack för den här gången. Du hittar mig och mina kollegor på Träningsklubben i Kalmar. Samt på sociala medier som "PT-Robin" och "Träningsklubben".

ROBIN STRELITZ ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE